395
نقض

مى‏كرد و آب مى‏خواست، آبش ندادند. امّا زنهار ايشان را رافضى نشايد خواندن. اميرالمؤمنين على چون فريادِ عثمان شنيد و بيچارگىِ او ديد، بيامد و مى‏گويد: «أيّها النّاس، إنّ هذا الّذي تصنعون لا يُشبهُ أمر المؤمنين و لا الكافرين؛ لا تقطعوا عن الرّجل الماء، فإنّ الرّوم و الفرس لتؤسر فتطعم و تسقى». ۱ گوش با على نكردند ناصبيان سنگين‏دل، و قطره آب بدان پير ندادند؛ امّا صحابه رسول و زنانِ رسول را رافضى نشايد خواندن. آنگه محمّدِ بوبكرِ صدّيق به ديوار سراىِ عمرو بن حزم الأنصارى فروشد، و كنانة بن بِشْر ۲ و ابن حمران، و عَمْرو بن حَمِق ۳ الخزاعي و جماعتى از اهل بيعت اوّل، و عثمان به نزديكِ زنش نائله قرآن مى‏خواند، سرش ۴ بر مصحف بريدند ۵ و گر باحسين چنان معامله به آخر رافضيان كردند، با عثمان چنين معامله ۶به اوّل ناصبيان كردند. تا خواجه مجبّر حالِ عثمان با حالِ حسين قياس مى‏كند تا شبهت برخيزد. همه ناصبيان بودند، سبلت‏ها به سوهان بكرده؛ چنان كه اين جماعت كه

1.مراجعه شود به: تاريخ الطبري، ج ۳، ص ۴۱۷؛ تاريخ مدينة دمشق، ج ۳۹، ص ۴۳۴؛ الغدير، ج ۹، ص ۲۲۸.

2.ابن دريد در اشتقاق ضمن ذكر رجال «بنى زيد بن كهلان» گفته: «و منهم كنانة بن بشير [ تاريخ طبرى «بشر» ]من بنى قتيرة، و هو الذي ضرب عثمان بالعمود يقول فيه الوليد بن عقبة: ألا إنّ خير الناس بعد ثلاثة قتيل التجيبي الذي جاء من مصر و هو من بنى تجيب».

3.در قاموس گفته: «حمق ككتف و عمرو بن الحمق صحابيّ».

4.ساقط نسخه «د» تا اينجا بود.

5.متن ترجمه اين عبارت طبرى است كه در «وقعه مقتل عثمان» آورده (ج ۵، چاپ اول، ص ۱۳۱): «و ذكر محمد بن عمر أنّ عبد الرحمن بن عبدالعزيز حدّثه عن عبدالرحمن بن محمد أنّ محمد بن أبي بكر تسور على عثمان من دار عمرو بن حزم و معه كنانة بن بشر بن عتاب، و سودان بن حمران، و عمرو بن الحمق، فوجدوا عثمان عند امرأته نائلة و هو يقرأ المصحف في سورة البقرة؛ فتقدّمهم محمد بن أبي بكر، فأخذ بلحية عثمان فقال: قد أخزاك اللَّه يا نعثل، فقال عثمان: لست بنعثل ولكنّي عبداللَّه و أميرالمؤمنين، قال محمد: ما أغنى عنك معاوية و فلان و فلان، فقال عثمان: يا ابن أخي، دَعْ عنك لحيتي فما كان أبوك ليقبض على ما قبضت عليه، فقال محمد: لو رآك أبي تعمل هذه الأعمال أنكرها عليك، و ما اُريد بك أشدّ من قبضي على لحيتك. قال عثمان: أستنصر اللَّه عليك و أستعين به، ثمّ طعن جبينه بمشقص في يده، و رفع كنانة بن بشر مشاقص كانت في يده فوجأ بها في أصل اذن عثمان، فمضت حتى دخلت في حلقه، ثم علاه بالسيف حتى قتله».

6.صفحه «۳۶۳» چاپ قديم‏


نقض
394

مهاجر، كُبَراى انصار، اجلّاى قبايل و رؤساى ايشان، چه تيمى چه عَدَوى، چه مروانى چه امَوى، همه متّفق الألفاظ و الأقوال شدند كه امام به حق بعد از عمر خطّاب، اختيار امّت، عثمانِ عفّان است. با رسول هجرت كرد، به دو دختر با رسول وصلت كرد، او را به عهد و پيمان بيعت كردند، راست چون امامت بر وى قرار گرفت، همان جماعت كه بيعت كرده بودند و عهد بسته، برگشتند و عهد و پيمان بشكستند و اوّلين كسى از امّت و صحابه كه مخالفتِ عثمان كرد، عبدالرّحمن عوف بود كه عثمان جَمَلى ۱ بى‏استحقاق از مال زكاة به يكى از بنى‏حكم بخشيد. عبدالرّحمن بن عوف، الزّهرى مِسْوَر بن مَخْرَمة ۲ را بفرستاد و بازستد و بر مستحقّانِ ۳زكاة قسمت كرد ۴ و قصّه مقتلِ عثمان همه احتمال نكند؛ امّا آورده‏اند كه چون قوم جمع آمدند، طلحه كه از جمله عشره ناجيه است به نزديكِ خواجه، بر در سراى عثمان ۵ با حضور ۶ قوم با عُدَيس ۷ سرّى مى‏گفت عثمان از بالا مى‏گويد: هذا طلحة كما ترى؛ اللّهمّ اكفنيه شرّه، فإنّه حمل عليّ هؤلاء و ألبّهم. آنگه نِيار بن عِياض ۸ * كه از صحابه رسول بود، بيامد و با عثمان سخنان سخت بگفت. شخصى از غلامان عثمان تيرى بزد و نيار بن عياض را * ۹ بكشت. انصار ۱۰ جمع آمدند كه كشنده را به دست ما بازده. عثمان گفت: لم أكن لأقتل رجلاً نصرني. ازين سبب آتش در سراىِ عثمان نهادند و سه روز آب بر وى ببستند؛ ۱۱ چنان كه كوفيان بر حسينِ على، و عثمان از طلحه و زبير و عايشه فرياد

1.در غالب مآخذ روايت: «ابلى».

2.مسور به كسر ميم و سكون سين و فتح واو و به راءِ در آخر است، و مخرمه به فتح ميم و راء و سكون خاء و به ميم و هاء در آخر بر وزن زمزمه است.

3.صفحه «۳۶۲» چاپ قديم‏

4.براى ملاحظه وقايع اين مطلب، رجوع شود به تعليقه ۱۴۶.

5.ح: «به حضور».

6.عديس بر وزن زبير از اسماى اعلام است.

7.نيار و عياض هر دو بر وزن كتاب از اعلام شايعه در ميان عرب است.

8.عبارت ميان دو ستاره از دو نسخه ع - ث افتاده است.

9.ح - د: «مهاجر و انصار».

10.براى ملاحظه وقايع اين مطلب رجوع شود به تعليقه ۱۴۶.

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 398919
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به