مبارك باد كه رافضىاى مذهبى محدث نيست دگرباره! ۱تا بدانى كه هر چه گفته است
و نبشته است، همه محضِ دروغ و بهتان است و بدين حجّتها شبهِ ۲ او همه باطل و مضمحلّ گويند. و الحمد للَّه ربّ العالمين، «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ».۳
[ 142 ]
[ ادعاى شباهت داشتن شيعه با يهود توسط مؤلف فضائح ]
[ عدم شباهت شيعه با يهودان و ترسايان و اثبات عظمت و حقانيت شيعه ]
[ عظمت بزرگان شيعه و تكريم شيعه توسط سلاطين ]
[ جايگاه رفيع شيعه و شخصيتها و سياستمداران شيعه و رابطه آنها با سلاطين ]
[ ارتباطات و مناسبات بزرگان شيعه با سلجوقيان، نشانه عظمت و گسترش شيعه ]
[ صبر و مظلوميت شيعه و مقايسه آن با مظلوميت پيامبر در دوران بعثت در مكه ]
[ اهتمام شيعه به اسناد و متن احاديث و نقد و سنجش احاديث ]
[ سنت شيعه در انتخاب نام فرزند از نام صحابه و بزرگان صدر اسلام ]
[ شيعه در نامگذارى، انتخابگر نام صحابه ]
[ دروغ بستن مؤلف فضائح بر پيامبر در يهودى توصيف نمودن شيعه ]
آنگه گفته است:
فصل آخَر. بدان اى برادر كه مذهبِ رافضى به خانهاى ماند كه آن خانه چهار حدّ دارد: حدّ اوّل با جهودى دارد؛ زيرا كه به زبونى به جهودان مانند، و به همه چيزى جحود كنند چون جهودان، و همه به رمز و تعريض و اشاره با هم سخن گويند چون ايشان، و لعنتْ شعارِ ايشان باشد چون جهودان، و چون ايشان تبعيّتِ موسى و هارون كنند و دشمنِ محمّد و عيسى باشند، و بدان دوستى جفا مىكشند و آن دعوى كنند در موسى و هارون و بنى اسرائيل، و از ايشان آن نقل كنند كه ايشان نگفته باشند. همچنين رافضى ۴ دعوىِ تبعيّتِ على و فرزندانش كنند و از ايشان روايت كنند آنچه ايشان نگفته باشند و در دوستىِ ايشان مذلّت مىبرند و لعنت مىشنوند، و بوبكر و عمر را با همه بزرگانِ دين شتم مىكنند و وقيعت مىكنند. ۵
اما جواب اين فصل كه گفته است كه «مذهب رافضى به خانهاى ماند كه چهار حدّ دارد» خود قياسى نادرست و مشابهتى بىاصل است و بهدرست كنيم - إن شاء اللَّه - كه مذهبِ كه ۶ به جهود و ترسا مانندهتر است. امّا به نقد جوابى مُسْكِتْ آن است كه عقلا و
1.صفحه «۳۹۷» چاپ قديم
2.م - ب: «شبهه».
3.ذيل آيه ۱۲۸ سوره مباركه أعراف.
4.ح - د: «رافضيان». و در اين قبيل موارد مراد شخص نيست، بلكه طايفه است؛ چنانكه مكرّر به آن اشاره كردهايم.
5.ح - د : + : «و ما فرزندان را حسن و حسين نام نهيم و رافضيان از دشمنى ابوبكر و عمر و عثمان، هرگز اين سه نام بر فرزندان خود ننهند» و به قرينه جواب مصنف رحمه اللَّه عليه از اين اعتراض، چنانكه خواهد آمد، برمىآيد كه آن از نسخ ع - ث - م - ب ساقط شده است. و «وقيعت كردن» به معنى بد گفتن و عيبناك ساختن است به زبان.
6.ح - د: «كه كدام مذهب».