دگر كه مجبّر بدان منفرد است، ماجراهاىِ بسيار رفت در پيشِ تختِ سلطان و به حضورِ اركانِ دولت و به حضورِ ائمّه عِراق و خوراسان و از مذهبِ خواجه اين معنى درست شد و علما و رؤساى آن طايفه به خطِّ خويش بنوشتند و تبرّا كردند از مذهب به تقيّه و خوفِ سلطان رجوع كردند و گواه گرفتند و نسختهاىِ آن در عالم منتشر شده و مفتىِ روزگار، قاضى الحسن الاسترابادى - رحمة اللَّه عليه - به صحّتِ تأثيرِ عقل و نظر و ردِّ تعليم و تقليد، فصولِ غرّاى مشبع نوشت. و مفتّنان ۱ و اوباش، سراىِ خواجه بونصر هسنجانى به غارت بربخته ۲ و در حال خواصِّ سلطان و غلامانِ امير عبّاس غازى برفتند و بسيارى را بگرفتند و سه غوغايىِ قزوينى را درآويختند و در آن مالها خرج شد و نسختى از آن رجوع به مدينة السّلام به دارالخلافه فرستادند. ۳ و بُلفتوح اسفراينى را از حضرت خلافت مهجور كردند، و به پيرانهسر با اسفرائين فرستادند. و خواجه عزّ الملك، ۴ وزير سلطان بود، به سببِ مذهب اشاعره را مددى كرد. البتّه هيچ ميسّر نشد و بعد از مصادره و حبس رئيس الائمّه و بُلفضايل امامِ سنّيان، و رجوع از مذهبِ صد و پنجاه ساله، و خطّها به لعنتِ واضعِ مذهب كه باز دادند و نسختها به اطراف فرستادند و ائمّه خوراسان و ماوراءالنّهر حنيفيان، همه بخواندند و اين خبر فاش و منتشر شد. آنگه چون دو سال برآمد بر اين حادثه، دگرباره ۵در گوشها ۶ فرا گفت و گوى گرفتند كه آن رجوع و كِتبت ۷ از خوفِ سلطان و از بيمِ تيغِ تركان بود. مصنّفِ اين كتاب، مىبايست كه ايشان را بازنموده بودى كه اين تقيّه
1.ع - ث - م - ب: «مفتيان». گويا مراد فتنهانگيزان و غوغاگران و شورشيان هستند و به عبارت ديگر معنايى كه مرادف يا قريب به معنى اوباش باشد، مراد است. و مفتن به اين معنى در لغت عربى به كار نرفته است و در نسخه ح، «مقننان» به قاف از باب تفعيل و متن موافق نسخه «د» است.
2.ع - ث: «بربغته». ب - م: «برفتند». ح: «غارت كردند». و گويا «برُفتند» مخفف «بروبيدند» است؛ يعنى جاروب كردند؛ به اين معنى كه هر چه داشت به غارت بردند.
3.اين فقره را، دو نسخه «ح - د» ندارند.
4.براى ترجمه «عزّ الملك» رجوع شود به تعليقه ۱۶۷.
5.صفحه «۴۵۰» چاپ قديم
6.مراد «گوشهها» است و رسم الخط قديم چنين بوده است.
7.م: «كتب». ح: «كتببت». در مصباح المنير گفته: «كتب كتباً من باب قتل، و كتبة بالكسر و كتاباً و الاسم الكتابة لأنّها صناعة كالتجارة (إلى أن قال:) و تطلق الكتبة و الكتاب على المكتوب».