يوسف، ۱ قال: حدّثنا عبدالملك بن أبي سليمان، ۲ عن فضيل بن مرزوق، عن إبراهيم بن الحسن، عن فاطمة بنت الحسين، عن أسماء بنت عميس، قالت: كان رسول اللَّه يوحى اليه و رأسه في حجر عليٍّ فلم يصلّ العصر حتّى غربت الشّمس فقال رسول اللَّه - صلى اللَّه عليه و آله - : «صلّيتَ يا عليّ؟» قال: «لا». فقال رسول اللَّه: «اللّهمّ إن كان عليٌّ في طاعتك و طاعة رسولك فاردد عليه الشّمسَ». قالت أسماء: فرأيتُها غربتْ ثمّ رأيتُها طلعتْ بعدَما غربت. ۳
پس خبرى بدين بزرگى و درستى از امامى سنّىِ بدان معروفى، از راويانى ۴بدين معتمدى، اگر خواجه نو سنّى قبول نكند، پس خللى و نقصانى نباشد. و در آثار و اخبار و اشعارِ اهل البيت بىنهايت است ذكر اين خبر؛ امّا درين كتاب اين قدر كفايت است.
و عجب است در لفظ خبر چنان است كه آفتاب به دعاىِ مصطفى بازگشت و پندارى خواجه به عداوتِ على نه خداى را قادر مىداند بر رجوع، نه مصطفى را صاحبِ معجز مىشناسد! وگر مىشايد كه به وقتِ حجّت براىِ حجّت از براىِ اعدا به دعاىِ مصطفى ماه بر آسمان به اشاره بنانِ سيّد به دو نيم شود و دگرباره با هم آيد، عجب است كه روا نيست كه براىِ مرتبتِ ولىِّ خدا به دعاىِ مصطفى آفتاب بعد از غروب طلوع كند! و هر كس كه انكار كند، بر خدا و مصطفى كرده باشد، نه بر منزلتِ
1.ابن حجر در تقريب التهذيب (ج ۱، چاپ مصر، ص ۶۳) گفته: «اسحاق بن يوسف بن مرادس المخزومي الواسطي المعروف بالأزرق، ثقة من التاسعة، مات سنة خمس و تسعين، و له ثمانون و سبعون / ع» پريد ب «ع» جميع الصحاح الستة» و قد يقال له: «إسحاق الأزرق، كما أشار إليه ابن حجر في الكتاب بعيد ذلك بقوله: «اسحاق الأزرق هو ابن يوسف تقدم».
2.ع - م - ب: «سليم». ابن حجر در تقريب التهذيب گفته: «عبدالملك ابن أبى سليمان ميسرة العرزمى - بفتح المهملة و سكون الراء و بالزاي المفتوحة - صدوق، له أوهام من الخامسة، مات سنة خمس و أربعين / خت ع ۴». و در تهذيب در ترجمه بسيار مفصل وى گفته: «روى عنه إسحاق الأزرق».
3.مراجعه شود به: المعجم الكبير، ج ۲۴، ص ۱۴۷؛ تفسير القرطبي، ج ۱۵، ص ۱۹۷؛ المناقب، خوارزمى، ص ۳۰۶، ح ۳۰۱؛ كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۲۰۳، ح ۶۱۰؛ الطرائف، ابن طاووس، ص ۸۴، ح ۱۱۷؛ العمدة، ابن بطريق، ص ۳۷۴.
4.صفحه «۵۲۴» چاپ قديم