59
نقض

سخنى چند با خواننده‏

سلام و ريحان و روح و رحمةعليك و ممدود من الظّلّ سجسج‏
و يا أسفى ألّا تردّ تحيّةسوى أرج من طيب رمسك يأرج‏
ألا إنّما ناح الحمائم بعد ماثويت، و كانت قبل ذلك تهزج‏۱
(از رثاى ابن الرومى در سوك يحيى بن عمر علوى)
كتاب نقض موسوم به بعض مثالب النّواصب في نقض بعض فضائح الرَّوافض، تصنيف عبد الجليل قزوينى رازى كه در حدود سال 560 هجرى به رشته تحرير درآمده، يكى از مهمترين متون كلامى شيعه است كه به زبان پارسى نگاشته شده، و ردّى است بر كتاب بعض فضائح الرّوافض كه يكى از سنّيان رى بر ردّ شيعيان معاصر خود نوشته، و در آن اصول و فروع و افكار و كردار آنان را به باد استهزا و ناسزا گرفته بود.
اين كتاب علاوه بر جنبه دينى و كلامى، در ادبيات فارسى نيز از اهميت و امتياز خاصى برخوردار است. چه در آن تنها مسائل علم كلام مورد بررسى و تعمّق قرار نگرفته، بلكه بسيارى از امور زندگى مردم آن روزگار از زشت و زيبا و هنجار و ناهنجار منعكس شده است. اين كتاب در حقيقت آينه‏اى است از روش زندگانى و

1.درود و رحمت و آسايش و نعمت بر تو باد، و سايه پرپهناى آرام‏بخش ملايم بر تو آرامش گستراد. دريغا كه ديگر سلام ما را پاسخ نمى‏گويى، و جز نسيم خوشبوى خاك مزارت كه عطرآگين است و تحيت تو را به مشام جان مى‏رساند پاسخ ديگرى از تو نمى‏شنويم. كبوتران از آن زمان كه تو به‏خاك رفتى نوحه‏سرايى مى‏كنند، و حال آنكه پيش از آن نغمه‏سرايى مى‏نمودند.


نقض
58

سپاسگزارى و اهدا

و آخر دعواهم أنّ الحمد للَّه ربّ العالمين. رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ.
سپاس مر خداى را كه به دستيارى قائد توفيق او، گره مشكلات مطالب اين كتاب را گشودم، و به پايمردى رائد تأييد او عقبات طاقت‏فرساى مراحل تصحيح آن را پيمودم تا توانستم اين أثر نفيس باستانى و اين مايه افتخار جاودانى را كه دليل بارز عظمت دين و دولت و سند ناطق حقّانيّت مذهب و ملّت است، در دسترس اصحاب علم و دانش و ارباب فضل و بينش بگذارم. همانا اگر نظر عنايت ايزدى نمى‏بود و لطف خاصِّ او دستگيريم نمى‏نمود و راهبريم نمى‏فرمود، هرگز نمى‏توانستم همّت بر انجام اين كار بزرگ و أمر خطير بگمارم و يا راه ايفاى اين وظيفه مهمّ و خدمت شايان را بسپارم.

فحمداً له ثمّ حمداً له‏على ما كسانا رداء الكرم‏
و شكراً له ثمّ شكراً له‏على ما هدانا لشكر النِّعم‏
چنانكه مصنّف - رضوان اللَّه عليه - ديباچه كتاب را به نام نامى مهتر اوليا و سرور اصفيا و خاتم اوصيا، امام عصر و ولىّ أمر، عدل منتظر و قائم مؤمّل أبو القاسم محمّد بن الحسن العسكرىّ - عجّل اللَّه فرجه و سهّل مخرجه - موشّح و مزيّن نموده، اين جانب نيز مانند آن مور كه پاى ملخ پيش سليمان كشيد، اين نسخه مطبوعه را تقديم آستان ملائك‏پاسبان آن معدن فضل و كرم و جود و احسان كه واسطه فيوضات الهى و مهبط كمالات نامتناهى است، مى‏كند و روى بر خاك عجز و نياز نهاده و با كمال مسكنت و ضراعت عذر تقصير خدمت خواسته و اين محقّرتحفه را ره‏آورد خود مى‏شمارد.

تو مگو ما را بدان شه بار نيست‏با كريمان كارها دشوار نيست‏
حفّه اللّهم بملائكتك المقرّبين، و أيّده بروح القدس يا ربّ العالمين.
مير جلال الدّين حسينى ارموى‏
محدّث‏

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402253
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به