611
نقض

۱به دگر اوقات. اقتدا در آن به رسول كردند؛ لأنّه - صلّى اللَّه عليه و آله - جَمَعَ بينَ الظّهر و العصر بعرفة، ۲ و جَمَعَ بينَ المغربِ و العشاءِ بمُزدلفة؛ ۳ على ما رواه كثيرٌ من الصّحابة - رضيّ اللَّه عنهم - . و جمعِ ميانِ ظهر و عصر روزِ آدينه براىِ آن كنند كه بيست ركعت نافله آدينه پيش از فريضه ظهر است و ميانِ دو نماز فريضه سنّتى ۴ نيست كه فاصله ۵ است.
و اما آنچه گفته است كه «سجده بر نيم‏روى كنند»، پندارى در آن مدّت كه مى‏گويد: «رافضى بودم» يك نماز نكرده است؛ اگرنه دانستى كه به مذهبِ شيعت واجب است نماز بر هفت اعضا كردن كه اگر يكى بگذارد ۶ نقصانِ نمازش باشد، و به مذهبِ بهرى علماى شيعت، اگر به اختيار ترك كند، نمازش باطل باشد: پيشانى و كفِ هر دو دست و سرِ هر دو زانو و دو سرِ انگشتانِ مهينِ پاى‏ها. پس خلافِ آن است كه سجده بر نيم روى كنند. اين است جوابِ اين مبتدع بر سبيلِ اختصار. و الحمدُ للَّه ربّ العالمين.

[ 193 ]

[ دست فروگذاشتن در نماز، اقتدا به سيره مصطفى نه مشابهت با ملحدان ]

[ اشاره به اشتراك نظر مؤلف فضائح با ملحدان در عقايد ]

[ سربرهنه نماز خواندن سيره و سنت امام صادق و باقر(ع) ]

[ تحت الحنك كردن دستار در نماز در ميان شيعه، اقتدا به معصوم ]

[ سربرهنه نماز خواندن عملى مطابق مذهب اهل بيت ]

آنگه گفته است:
فضيحت بيست و پنجم. رافضى در نماز دست فرو گذارد به مشابهتِ ۷ ملحدان، خلافِ اُمّت كه بهرى دست زيرِ هم بدارند، و بهرى اوستين ۸ بر هم افكنند، و بهرى كج باستند ۹ و زنخ به دنبالِ دستار بربندند چون آويختگان، و بيشتر سر برهنه نماز كنند.

1.صفحه «۵۵۷» چاپ قديم‏

2.مراجعه شود به: صحيح ابن خزيمة، ج ۴، ص ۲۵۲ (باب جمع بين الظهر والعصر بعرفة)؛ المصنّف، عبد الرزّاق، ج ۲، ص ۵۵۱، ح ۴۴۲۰؛ كنز العمّال، ج ۸، ص ۱۹۱، ح ۲۲۵۰۶.)

3.مراجعه شود به: صحيح البخاري، ج ۲، ص ۱۷۷؛ سنن أبي داود، ج ۱، ص ۴۳۲، ح ۱۹۳۱ و ۱۹۳۲؛ سنن الكبرى، بيهقي، ج ۱، ص ۴۰۲.

4.ب: «شبهتى». م: «شبهه».

5.ع - ح: «فاضله».

6.مراد آن است كه «ترك كند»، به قرينه ذيل عبارت.

7.ع - ح: «مشابهت» (بدون باء).

8.م - ب - ن - ح - د: «آستين». در برهان قاطع گفته: «اويستيم با فوقانى به تحتانى كشيده و به ميم زده، آستين جامه را گويند». پس معلوم مى‏شود كه «اويستين» به نون در آخر كلمه نيز به معنى «اويستيم» (به ميم در آخر آن است)؛ چنان كه در برهان به آن تصريح كرد؛ زيرا در نسخه «ع» به‏صراحتِ تمام به نون ضبط شده است.

9.ب - م - ن - ح - د: «بايستند».


نقض
610

به در كند و بى‏عِدّت به ديگرى دهد و اوش به كار بدارد و به قهر ازو باز ستانند ۱
و خواجه‏اش با خانه آورد؛ به كرم و تفضّل. خواجه ناصبى بايد كه قياسى بكند تا خود اباحتىِ مطلق اين است يا آن كه زن بايد كه پاكيزه باشد و خصومتى نباشد و مرد مُكْرَهْ نباشد و دو گواه حاضر باشند تا طلاق واقع باشد؟ اين است جوابِ اين فصل بر سبيلِ اختصار. و الحمد للَّه كما هو أهله.

[ 191 ]

آنگه گفته است:
فضيحت بيست و سيوم. رافضى بر مرده پنج تكبير كند.
امّا جوابِ اين فصل در فصولِ ما تقدّم به‏شرح و بسط گفته‏ايم و تكرار الّا ملال نيفزايد.

[ 192 ]

[ شبهه مؤلف فضائح در مشابهت دانستن ميان قصايد شيعه با يهود ]

[ پاسخ به شبهه شباهت شيعه با جهودان و ذكر دلايل و مستندات در تعارض ذاتى شيعه با يهود در موضوع ]

[ احكام سجده در مذهب شيعه و اشاره به بى‏اطلاعى مؤلف فضائح از اين موضوع ]

آنگه گفته است:
فضيحت بيست و چهارم. رافضى به همه چيزى به جهودان مشابهت كرده باشد: فريضه پنج است در شبانه‏روزى؛ ايشان با سه كرده باشند. و جهود سجده بر نيم روى كند؛ رافضى هم چنين كند.
اما جواب آن است كه به جهودان مشابهت آن را ۲ باشد كه رؤيت مجاهره گويند، ۳ و از هارونِ امّت تبرّا كنند، ۴ و از وى برگردند. ۵ و همه جهان دانند كه نماز پنج است و شيعت را نوافلى و مندوباتى هست كه غيرِ ايشان را نيست و پنج وقت، سه وقت نباشد و كتبِ شيعت از شرحِ اوقات و مقدّمات و مقارنات نماز مِلْ‏ء ۶ است. وگر شيعتْ به روزِ آدينه جمع كنند ميانِ پيشين و ديگر، يا عند ضرورت جمع كنند ميانِ نماز شام و خفتن، كه به اختيار تا چهار ركعت نافله نماز شام و دو ركعت صلاة غفيله به أدعيه بنكنند بعد از فريضه شام، ابتدا نكنند به فريضه خفتن؛ نه به شبِ آدينه و نه‏

1.ع: «باستانند». ن: «باز ستانند». م - ب: «از او باز ستاند». ح - د: «از او بازش ستاند».

2.يعنى «آنان» را؛ نظر به آن كه گوينده، فرقه و طايفه را اراده كرده است.

3.ح - د: «گويد» و «كند» و «بر گردد».

4.نسخ: «ملأ».

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402292
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به