681
نقض

مرتضى اين است كه گفته شد و باكى نباشد و روا باشد. چون كتاب برگيرند و بخوانند، اين شبهت ساقط باشد. و الحمدُ للَّه ربِّ العالمين.

[ 223 ]

[ دفع شبهه از نهادن جريدتين با مرده در گور طبق سنت انبيا ]

آنگه گفته است:
فضيحت پنجاه و ششم. رافضى دو چوب با مرده در كفن پيچد ۱تا فرشته بداند كه رافضى است.
اما جواب اين شبهت اين است كه چنين است و جَريدَتَيْن با مرده در گور نهادن سنّتِ همه انبيا است و سنّتِ مصطفى است ۲ و سببِ نهادن، نه آن است كه اين ۳ ناصبى آورده است؛ سبب آن است كه چون آدم را از بهشت به زمين فرستادند، جبرئيل را گفت: از آن درختِ خرما كه من در زيرِ آن خفتمى و نشستمى دو چوب بياور تا مرا از نسيمِ او راحتى باشد. بياورد و بنهاد و درختِ بارور شد و آدم در سايه آن نشستى و ميوه ازو خوردى. و چون از دنيا برفت، خداى ۴ فرمود كه دو چوبك ازو ۵ در كفنِ آدم بپيچند؛ ۶ چنان كردند. و آدم چون چوبِ خرما ديدى فرزندانِ خود را گفتى: «هذه عمّتكم؛ اين عمّه شما است». ۷ پس جَرِيدتَين سنّتِ آدم و حوّا شد؛ آنگه سنّتِ همه انبيا شد؛ آنگه سنّتِ مصطفى و مرتضى. و خواجه اگر سنّى است، چرا تبرّا مى‏كند؟ اين است وجه و سبب؛ نه آن كه خواجه انتقالى آورده است. و الحمدُ للَّه ربِّ العالمين.

1.صفحه «۶۱۸» چاپ قديم‏

2.مراجعه شود به: تهذيب الأحكام، ج ۱، ص ۳۰۴؛ كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۴۴ باب «وضع الجريدتين»؛ وسائل الشيعة، ج ۳، ص ۲۰ «باب استحباب وضع الجريدتين الخضراوين مع الميت».

3.م - ب - ن: «اين» را ندارند، و ح - د نيز اصل اين عبارت را ندارند.

4.م - ب - ن: «خداى تعالى».

5.م - ب - ن - ح - د: «از آن درخت».

6.م - ب - ن: «پيچيد».

7.مراجعه شود به: مسند أبي يعلى، ج ۱، ص ۳۵۳، ح ۴۵۵؛ تاريخ مدينة دمشق، ج ۷، ص ۳۸۲، و ج ۷۰، ص ۹۲؛ الإصابة، كه اين چنين آمده است: «أكرموا عمّتكم النخلة،...».


نقض
680

[ امّا ] جوابِ اين كلمه آن است كه به مذهبِ أهل البيت و أئمّه معصومين ۱ - عليهم السلام - اين جمله پاك نيست و با اينها نماز كردن روا نباشد و إجماعِ ايشان حجّت ۲است به دلالتى كه بيان كرده شد؛ و لا وجهَ لِإعادَتِهِ. و طريقه احتياط [ و ] برائتِ ذمّت در ترك است. ۳

[ 222 ]

[ وضو و موى دست‏باز و شكستن آن و نظر خاص سيد مرتضى ]

آنگه گفته است:
فضيحت پنجاه و پنجم. رافضى گويد كه: در وضو موى دست باز پس نشايد شكستن كه وضو باطل كند و ايشان بدين سودا ۴ منفردند.
اما جواب اين شبهت آن است كه اين بيچاره بيست و پنج سال رافضى بوده است و هم نبوده است و بيست سال است تا سنّى است و هم نيست؛ اوّلاً بايست كه دانستى كه مذهبِ مرتضى است و در كتاب المنفرد است كه موى باز پس شكستن روا باشد و وضو باطل نكند وگرچه بوجعفر گويد: اولى‏تر آن باشد كه باز نشكند، امّا مذهبِ

1.«معصوم».

2.صفحه «۶۱۷» چاپ قديم‏

3.پوشيده نماناد كه اين عبارت: «و طريقه احتياط و برائت ذمت در ترك است»، آخرين عبارت قسمت موجود در دو نسخه «ح - د» است كه از نسخ «ع - م - ب - ن» ساقط شده است به دلايلى كه در سابق بيان كرديم و از اينجا به بعد تمام نسخ مطالب متن را دارند. و به نقص برخى از اين نسخ كه هنگام چاپ اوّل كتاب نقض در دست داشتم و به تمام بودن نسخه «ح» در اين مورد در همان چاپ نيز تصريح كرده‏ام (ص ۶۵۵): «پوشيده نماناد: از اين جمله (يعنى "از اخبار است به اسناد مذكور") تا جمله "و طريقه احتياط برائت ذمت در ترك است" كه بعداً خواهد آمد و مشتمل بر بقيه جواب اين فضيحت است با فضيحت پنجاه و يكم و پنجاه و دوم و پنجاه و سوم و پنجاه و چهارم و جواب‏هاى آنها از نسخ قديمه ساقط شده است و قرائن قويه كه مفيد ظن متاخم به علم است، دلالت مى‏كند كه نسخه نونويس متصرف فيها كه محتوى بر مطالب ساقطه از نسخ قديمه است، صحيح و درست است؛ اگرچه تصرفى در اداى مطلب و بيان عبارت به كار رفته باشد و از جمله آن قرائن تصريح مصنف رحمه اللَّه عليه است كه من در اينجا جواب را بر سبيل اطناب خواهم داد، و از آن جمله آن كه اگر اين عبارت نباشد، ذيل عبارت معترض بلاجواب خواهد ماند، و از آن جمله اتحاد اسلوب است ميان اين عبارت و عبارت سراسر كتاب. هذا ما عندي و اللَّه أعلم بالصواب». و نيز در ص ۶۸۵ همان چاپ به تمام شدن ساقطات در نسخ قديمه و اشتراك وجود متن در تمام نسخ ديگر كتاب به تفصيل تصريح كرده‏ايم؛ فَمَنْ أرادَ ملاحظتَها فلْيراجعْها.

4.كذا در چهار نسخه ع - م - ب - ن، اما ح - د ندارند.

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402244
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به