[ 231 ]
[ دفع شبهه از نظر شيعه در باب حرمت فقّاع ]
آنگه گفته است:
فضيحت شصت و سيوم. رافضى فقّاع را چون خمر داند و همه در مسجدها خورند، و فقّاعى را خمّار دانند، بر خلافِ فقهاىِ اسلام.
اما جواب اين شبهت بعينه گفته شد ۱ و تكرار بسيار ملال افزايد و يك فصل دو بار در كتاب آوردن بعينه، الّا دلالت نباشد بر جهلِ مصنّف.
[ 232 ]
[ فضيلت كعبه، مكه و حرم نبوى و فضائل صحابه و شبههافكنى مؤلف فضائح نسبت به شيعه ]
[ مكه خير البقاع از منظر شيعه ]
[ مجرد مصاحبت با پيامبر موجب حقانيت نيست و تحقيق در نظر شيعه درباره صحابه و تابعين ]
[ دعاى پيامبر درباره همسر و فرزند ]
[ محل دفن عمر و ابوبكر و نظر شيعه و رد تهمت مؤلف فضائح ]
[ خصومت بنى اميه با اهل بيت و عدم اجازه دفن جسد امام حسن(ع) در كنار مرقد نبوى و اشاره به ]
آنگه گفته است:
فضيحت شصت و چهارم. بدان كه به نزديكِ همه امّت چُنان است كه هيچ زمينى بزرگوارتر نيست از آن زمينى كه خداى تعالى رسولِ خود را از آنجا آفريد و بعد از آن بقعهاى كه قبضِ روحِ رسولش آنجا كرد كه جاىِ مدفن و تربت او است. ۲ و رسولِ خداى تعالى گفته ۳ است: «القبرُ رَوضةٌ مِن رياض الجنّة، أو حُفرةٌ من حُفَرِ النّيران». ۴ و هيچ قومى محتشمتر از آن قوم نبودند كه مصاحبتِ رسول بيافتند ۵و رسول گفته است: «خَيْرُ الْقُرُونِ قَرْني، ثُمَّ مَنْ يَليهِمْ، ويَلي مَنْ يَليهِمْ». ۶ و نيز گفته است: «طُوبى لِمَنْ يَراني و لِمَنْ يَرى مَنْ يراني». ۷
1.ع: «گفته باشد». ن: «آن است بعينه گفته شد». ح - د: «جواب اين شبهه در پيش گفته شد».
2.ع - م - ب - ن: «كه جاى مدفن و تربت است».
3.م - ب: «و رسول فرموده». ن: «و رسول صلى اللَّه عليه و آله فرموده».
4.از احاديث معروفه است و طالب تفصيل رجوع كند به تعليقه ۲۲۳. و نيز مراجعه شود به: الكافي، ج ۳، ص ۲۴۲، ح ۴۷۳۲؛ الأمالي، شيخ مفيد، ص ۲۶۵، ح ۳؛ الأمالي، شيخ طوسي، ص ۲۸، ح ۳۱؛ سنن الترمذي، ج ۴، ص ۵۵، ح ۲۵۷۹؛ المعجم الأوسط، ج ۸، ص ۲۷۳.
5.صفحه «۶۳۶» چاپ قديم
6.ابن حجر در مقدمه اولى از مقدمات سه گانه صواعق محرقه، آن را از ترمذى (ج ۳، ص ۳۳۹، ح ۲۳۲۰ و ۲۳۲۲) و حاكم (ج ۳، ص ۱۹۱) به اين عبارت نقل كرده: «خير القرون قرني، ثمّ الذين يلونهم، ثمّ الذين يلونهم». و احاديث ديگر نيز كه مفاد آنها همين مضمون است در آنجا از ساير كتب عامه نقل كرده است. و سيوطى نيز در جامع صغير (ج ۱، ص ۶۲۲، ح ۴۰۳۳ إلى ۴۰۳۷) بسيارى از احاديث كه در همين مضمون است، نقل كرده است. فراجعْ إن شئتَ.
7.ابن حجر در مقدمه اولى از صواعق محرقه گفته: «الطبرانى (المعجم الأوسط، ج ۶، ص ۱۷۱؛ المعجم الكبير، ج ۲۲، ص ۲۰) و الحاكم (المستدرك على الصحيحين، ج ۴، ص ۸۶) عن عبداللَّه بن بسر: طوبى لمن رآني و آمن بي، و طوبى لمن رأى من رآني، و لمن رأى من رأى من رآني و آمن بي، و طوبى لهم و حسن مآب. و عبد بن حميد عن أبى سعيد (منتخب مسند عبد بن حميد، ص ۳۰۸، ح ۱۰۰۰) و ابن عساكر (تاريخ مدينة دمشق، ج ۴۱، ص ۴۳۵) عن واثلة: طوبى لمن رآني، و لمن رأى من رآني، و لمن رأى من رأى من رآني». و سيوطى نيز در جامع صغير (ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۵۳۰۴ و ۵۳۰۵) آنها را روايت كرده است.