707
نقض

[ 233 ]

[ شبهه مؤلف فضائح و انكار وجود نص بر امامت على(ع) ]

[ نظريه نص بر امامت و دفع شبهات و ذكر دلايل و مبانى امامت ]

[ گزارش طبرى در حاضر بودن همه صحابه مهاجر و انصار در اعلام خلافت على(ع) ]

[ شبهه مؤلف فضائح در اعلام خلافت على(ع) در سفر و پاسخ آن ]

[ فلسفه عدم ذكر نام على(ع) در قرآن و تفاوت معرفت نبى با معرفت امام و دفع شبهات ]

[ سخن نبوى «اللَّه خليفتى فى اهلى» و مفهوم اهل و اثبات نظر شيعه ]

[ رد دلايل مؤلف فضائح بر انكار نص بر امامت على(ع) ]

آنگه گفته است:
فضيحت شصت و پنجم. رافضى دبدبه مى‏زند كه على امامِ نصّ بود به قول خداى ۱ و رسول. ۲ اگر گوييم: در قرآن كجا است، گويد: «إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا»؛ الاية، ۳ دليل بر نَصِّىِ ۴ علىِ بوطالب است. گوييم: اين چه دليلِ ۵خلافت ۶ و امامت كند كه اگر به‏درست ۷ باشد كه در شأنِ على است، بَعْدَما كه خود مسلّم نيست و بسى مفسّران بر آن‏اند كه در شأنِ او خاصّ نيامده است، وگر مسلّم شود، خداى تعالى مى‏گويد: من ولىِ‏ّ شماام، و رسولِ من ولىِ‏ّ شما است، و آن مؤمنانى كه در ركوع صدقه دادند، و كدام كس اين را منكر باشد كه خداى و رسول و على ولىِ‏ّ مؤمنان‏اند. و مُعاوِنْ و مُحِبِ‏ّ مؤمنان‏اند. اين دليل نكند بر نَصِّى بر خلافت. ۸ و از اخبارِ رسول گويند: «أنتَ منّي بمنزلةِ هارونَ مِنْ موسى اِلّا أنّه لا نبيَّ بعدي»، ۹ دليل است بر خلافتِ او. ما به‏درست ۱۰ كرديم كه هارون خليفه موسى نبود بعد از مرگ او، تا تو اين را بر آن حمل نكنى كه خليفه و وصى، يوشع بود نه هارون. و خود چون على را نصّ مى‏كرد، چرا بر سرِ جمهورِ اصحاب نصّ نكرد؛ چنانكه پوشيده نماندى و هيچ كس انكار نكردى. در سفرى مى‏بايست و پالانِ شترى مى‏بايست، چنانكه كسى دزديده كارى كند! مدينه كجا بود!؟ چنانكه شرحِ همه شريعت بر سرِ جمهور صحابه مى‏كرد، اين كار كه ۱۱ به نزديكِ تو عظيم‏تر است و با نبوّت برابر است، پنهان مى‏بايست بى‏گواه ۱۲ و قباله!؟ تا يكى گويد: حاضر نبودم، يكى گويد:

1.م - ب - ن: «خداى تعالى».

2.م - ب - ن: «و رسول صلى اللَّه عليه و آله».

3.آيه ۵۵ سوره مباركه مائده.

4.م - ب - ن: «دليل مرتضى».

5.صفحه «۶۴۰» چاپ قديم‏

6.م - ب - ن: «چه دليل به خلافت».

7.م - ب - د: «درست».

8.م: «بر نص بر خلافت». ن: «بر نص و بر خلافت». ح: «بر نصى و خلافت».

9.الكافي، ج ۸، ص ۱۰۷، ح ۸۰؛ الإرشاد، ج ۱، ص ۸؛ الخصال، ص ۳۱۱، ح ۸۷؛ الأمالي، شيخ طوسى، ص ۲۲۷، ح ۳۹۹؛ صحيح مسلم، ج ۷، ص ۱۲۰؛ سنن ابن ماجة، ج ۱، ص ۴۵، ح ۱۲۱؛ سنن الترمذي، ج ۵، ص ۳۰۴، ح ۳۸۱۴؛ مسند ابن حنبل، ج ۳، ص ۳۲، و ج ۶، ص ۳۶۹ و ص ۴۳۸.

10.م: «درست».

11.م - ب - ن - ح: «كه» را ندارند.

12.نسخ: «به گواه».


نقض
706

مصطفى را آنجا دفن ۱كنند. شيعه و مقتدايانِ شيعه منع نمى‏كنند كه بوبكر تَيْمى را و عُمَرِ عَدَوَى ۲ را در حظيره مصطفى برند؛ امّا عايشه و مروان روا نمى‏دارند كه پسرِ فاطمه را در حظيره ۳ جدّش برند. اين عداوت بنگر تا خود كه را بيشتر است و اين خصومت كجا سابق‏تر است! تا در كتب مى‏آيد كه عبداللَّه عبّاس - رضي اللَّه عنه - كه پدرِ خلفاىِ راشدين است، بر ملأِ ۴ خلق روى به عايشه كرد و گفت: «وا سوأتاه يوماً على بغلٍ و يوماً على‏ جَمَلٍ تُريدينَ أن تطفئي نورَ اللَّه و تُقاتِلي أولياءَ اللَّه؛ إرْجِعي إلى بيتِك». ۵ و كلامى كه درين معنى مذكور است و مسطور است. پس ظاهر شد بدين حجّت كه على با مردانگى ۶ منع نكرد كه بوبكر و عمر را به جوارِ مصطفى برند؛ شيعه آن را چگونه منكر باشند؟ و چون عايشه و مروان و بنى اميّه حسن ۷ را در حظيره ۸ رسول ۹ نگذارند، خواجه چگونه دشمنِ خاندان نباشد؟ وگر به مانندِ اين اخبار و قصَصْ مشغول شويم كتبِ بسيار بايد و ما را به جوابِ اين مجبّر و همه مجبّران، اين قدر درين موضع كفايت است، تا معلوم پپ باشد كه مجبّران و ناصبيان، على و آلش را دشمن‏تر دارند كه شيعه صحابه را. و الحمدُ للَّه ربِّ العالمين.

1.صفحه «۶۳۹» چاپ قديم‏

2.ابن الاثير در اللباب گفته: «العدوي بفتح العين و الدال المهملتين، هذه النسبة إلى عدي بن كعب بن لؤى بن غالب بن فهر بن مالك بن النضر القرشي، منهم عمر بن الخطاب (تا آخر)».

3.ع: «حضرت». ن: «حضيره».

4.در آنندراج از فرهنگ فرنگ نقل كرده كه: «بر ملا به فتح اول و ثالث، كلمه فارسى است، به معنى آشكارا و ظاهر و هويدا».

5.براى ملاحظه كلام ابن عباس، رجوع شود به تعليقه ۲۲۴. و نيز مراجعه شود به: الإرشاد، ج ۲، ص ۱۸؛ الأمالي، شيخ طوسي، ص ۱۶۱، ح ۲۶۷؛ بشارة المصطفى، ص ۴۱۹؛ كشف الغمّة، ج ۲، ص ۲۰۹.

6.پوشيده نماناد كه در اينجا نسخه «د» يعنى نسخه كتابخانه مسجد جامع چهل ستون پايان، مى‏يابد و كلمه «مردانگى» آخرين كلمه متن و كلمه «منع» كه رادّه صفحه بعدى است، در ذيل آخرين صفحه قرار دارد و از اينجا تا آخر كتاب را ندارد. (ويراستار: «رادّه»، كلمه يا عددى است كه بر بالاى سطرى گذارند تا نشان دهد كه عبارتى حذف شده و در حاشيه آمده است)

7.م - ب - ن: «امام حسن».

8.ع: «حضيره».

9.ح: «در حظيره جد خويش، رسول رب العالمين».

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402305
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به