743
نقض

مدرس تبريزى رحمه اللَّه عليه در ريحانة الأدب گفته: «مفيد عبدالجبّار بن عبداللَّه بن على قارى رازى، ملقّب به مفيد و مكنّى به اَبوالوفاء، از اَكابر علماى اماميّه اواخر قرن پنجم هجرت بوده و يا اوايل قرن ششم را نيز ديده، و از تلامذه قاضى ابن البرّاج و سلّار بن عبدالعزيز ديلمى بوده و جميع مصنّفات شيخ طوسى متوفّى 460 (تس) را از خود شيخ روايت مى‏نمايد. و تمامى متعلّمين وقت از تلامذه وى بوده و مصنّفاتى در فقه به عربى و فارسى داشته و سيّد فضل اللَّه راوندى و شيخ ابوالفتوح رازى خُزاعى، تمامى مصنّفات او را از خودش روايت كرده. و سال وفاتش به دست نيامد، وليكن ظنّ قوى به حكم قرائن اطمينانيّه آن كه در اوايل قرن ششم هجرت، در قيد حيات بوده است».

تعليقه 23

تحقيق در معنى «أنسأ»

اين كه مصنّف رحمه اللَّه عليه گفته: «و أنسأ في عمر الباقين». زبيدى در تاج العروس گفته: «و نسأ اللَّه فى أجله و أنسأ أجله: أخّره. و في الحديث عن أنس بن مالك: من أحبّ أن يبسط له في رزقه و ينسأ في أجله فليصِلْ رحمه. النّسأ: التّأخير، يكون في العمر و الدّين.

تعليقه 24

ترجمه برخى كُتب شيعه‏

اين كه مصنّف رحمه اللَّه عليه گفته: «چون اشارت به فقه و شريعت كرده است، كتابى چند كه متداول‏تر و معروف‏تر است گفته آيد».
اينك ما به ترتيب، به شرح حال اين كُتب، طبق ذكر مصنّف رحمه اللَّه عليه آغاز مى‏كنيم:
1. مُقنعه؛ از تأليفات شيخ بزرگوار محمّد بن محمّد بن نُعمان، معروف به مفيد رحمه اللَّه عليه است.
نجاشى رحمه اللَّه عليه در ترجمه او ضمن تعداد كُتب وى گفته: «له كُتُبٌ: الرّسالة المقنعة». و شيخ الطّايفه رحمه اللَّه عليه در فهرست، ضمن ذكر آثار او گفته: «فمِن كُتُبه كتاب المقنعة في الفقه».
و تهذيب الأحكام شيخ طوسى رحمه اللَّه عليه شرح همين كتاب است.
و مُقنعه - به ضمّ ميم و سكون قاف و كسر نون و فتح عين و تاء تأنيت در آخر - اسم فاعل است از باب اِفعال به معنى قانع‏كننده. و نظر به آن كه در زبان عربى غالباً موصوف را انداخته و به ذكر صفت در جاى موصوف اكتفا كنند، در صورتى كه مرادْ معلوم باشد، مثلاً به جاى «مرد مؤمن» فقط «مؤمن» به كار برند و به جاى «مرد كافر» فقط «كافر» گويند؛ پس «الرّسالة» را از نام اين كتاب انداخته و به صفت آن، اكتفا كرده‏اند.
2. عويص - به فتح اوّل بر وزن قميص - يكى ديگر از كتاب‏هاى شيخ بزرگوار مفيد سابق الذّكر است. نجاشى رحمه اللَّه عليه ضمن تعداد كتب او گفته: «كتاب العويص في الأحكام».
3. الفرائض؛ شيخ آقا بزرگ رحمه اللَّه عليه در الذّريعه (ج 16 شماره 373): «كتاب الفرائض للشّيخ المفيد». و مى‏تواند كه مراد از «الفرائض» مذكور، جمل الفرائض باشد كه نجاشى رحمه اللَّه عليه ضمن تعداد كتب مفيد رحمه اللَّه عليه آن را نام برده است.


نقض
742

تعليقه 20

سرهنگ ساوتگين‏

اين كه مصنّف رحمه اللَّه عليه گفته: «در آن تاريخ كه سرهنگ ساوتگين، جامع جديد مى‏كرد براى اصحاب الحديث».
سرهنگ ساوتگين، از اُمراىِ بسيار با كفايت و خَيّر و نيك نام و معروف زمانِ سلاجقه بوده است.
عماد كاتب در تواريخ آل سلجوق (ص 48- 49) گفته: «قال: و مَلِكَ ملكشاه و جاءه الجَاه، و حَمَل أمر اُمرائه بحلمه، و حَكَمَ برضاهم و أرضاهم بحُكمه، و خلع على نظام الملك و ردّ به الملك إلى النّظام، و عوّل عليه في تولّى وزارته و مناصبه العِظام، و أعطى سرهنگ ساوتكين أعمال قاورد عمّه، و لقّبه بلقبه عماد الدّولة، و ولّاه ولاياته، و خصّه بمناجيقه و كوساته».
ابن الفوطى در تلخيص مجمع الآداب في معجم الألقاب در كتاب العين (ص 732-733) گفته: «عماد الدّولة أبونصر ساوتكين سرهنگ بن عبداللَّه الخادم الجلاليّ الأمير، سلّم إليه السّلطان جلال الدّولة [ملكشاه ]ممالك خراسان، فضبطها أحسنَ ضبط، و أحبّه أهل ولايته، [و] ذكره ابن الهمذاني في تأريخه و قال: و في شوّال سنة ستّ و سبعين و أربعمائة وصل عماد الدّولة سرهنگ ساوتكين إلى بغداد، و خرج لاستقباله الوزير ظهير الدّين أبوشجاع وزير المقتدري وزار المشهد المقدسي، و أطلق للعلويّين مالاً، و حقّر العلقمي، و استدعاه المقتدي، و خلع عليه، فخرج، و قد عقد له لواء فسار من وقته إلى اصبهان.
قال: و ورد الخبر بوفاته في جمادى الاُولى سنة سبع و سبعين و أربعمائة بإصفهان».
دكتر مصطفى جواد رحمه اللَّه عليه در ذيل صفحه گفته: «و ساوتكين سرهنگ؛ هذا ذكره ابن الأثير في سنة 466 ه و سنة 487- 488ه ، و كان حيّاً فيها، ثمّ استطرد إلى ذكره في سنة 492 ه على غير التّرتيب السّنوي، و ذكره صدر الدّين الحسيني في أخبار الدّولة السّلجوقيّة في عدّة مواضع. و جاء اسمه في نصرة الفترة للعماد الكاتب».
نگارنده گويد: تحقيق رفع اختلاف در سال تاريخ وفات او را اهل فضل، خودشان بفرمايند.

تعليقه 21

مدرسه خواجه عبدالجبّار مفيد

اين كه مصنّف رحمه اللَّه عليه گفته: «و مدرسه خواجه عبدالجبّار كه چهارصد مرد فقيه و متكلّم در آن مدرسه درس شريعت آموختند» تا آخر.
بايد دانست كه مدرسه مفيد عبدالجبّار رازى از مدارس مهمّ بوده است. محدّث قمّى رحمه اللَّه عليه در الكنى و الألقاب گفته: «عزّ العلماء أبو الوفاء عبدالجبّار بن عبداللَّه بن عليّ المقرى‏ء النّيسابوري ثمّ الرّازي، فقيه الأصحاب بالرّيّ، قرأ على الشّيخ أبي جعفرٍ الطّوسي جميع تصانيفه، و قرأ على سلّار و ابن البرّاج، يروي عنه السيّد فضل اللَّه الرّاوندي رحمه اللَّه عليه».

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 398793
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به