979
نقض

تعليقه 189

حكايت لوح سبز و خطّ سفيد و ابيات در اعلام اسم اميرالمؤمنين عليه السلام‏

علاّمه مجلسى رحمه اللَّه عليه در جلاء العيون در باب سيّم، در فصل اوّل - كه در بيان تاريخ ولادت اميرالمؤمنين عليه السلام است - چنين فرموده است: «ابن شهر آشوب رحمه اللَّه عليه روايت كرده است: در شبى كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام متولّد شد، ابوطالب او را بر سينه خود گرفت و دستِ فاطمه بنتِ اَسد را گرفته به سوىِ اَبطح آمد و ندا كرد به شعرى چند كه مضمون آن‏ها اين است كه: اى پروردگارى كه شب تار و ماه روشن را آفريده‏اى! بيان كن از براىِ ما كه كودك خود را چه نام گذاريم؟ ناگاه مانند ابر، چيزى از روىِ زمين پيدا شده، نزديك ابوطالب آمد. ابوطالب او را گرفت و با على به سينه خود چسبانيد و به خانه برگشت، چون صبح شد، ديد كه لوح سبزى است، در آن شعرى چند نوشته است و مضمون آن‏ها اين است كه: مخصوص گرديديد شما اى ابوطالب و فاطمه به فرزند طاهر برگزيده پسنديده‏اى، پس نام بزرگوار او على است و خداوندِ علىّ اَعلى نام او را از نام خود اشتقاق كرده است. پس ابوطالب آن حضرت را على نام كرد و آن لوح را در زاويه راست كعبه آويخت. همچنان آويخته بود تا زمانِ هشام بن عبدالملك؛ و آن ملعون، آن را از آن‏جا فرود آورد، پس بعد از آن ناپيدا شد».
ناگفته نماند كه: در روايات معتبره ديگر نيز اين مضمون - كه اختيارِ اين اسمِ آن حضرت، به امر بارى تعالى و دلالت و راهنمايىِ او بوده است - وارد شده است، مثلاً نصّ عبارتِ روايت مذكوره در غالب كتب معتمده از قبيل علل الشرايع و معانى الأخبار و أمالى الصدوق رحمه اللَّه عليه و أمالى ابن الشيخ رحمه اللَّه عليه و بشارة المصطفى و كشف اليقين و كشف الحقّ و غير آن‏ها اين است: «حكاية عن فاطمة بنت أسد: فلمّا أردت أن أخرج هتف بي هاتف: سمّيه عليّاً، فهو عليّ، و اللَّه العليّ الأعلى يقول: إنّي شققتُ اسمه من اسمي، و أدّبته بأدبي، و وقفته على غامض علمي (إلى آخر الحديث)». طالب تمام حديث، به كتب نامبرده يا به تاسع بحار «باب تاريخ ولادته» يا به مدينة المعاجز «باب معاجز ميلاده» يا به كتاب غاية المرام يا غير اين‏ها از ساير كتب معتبره، رجوع كند.

تعليقه 190

بحث در پيرامون دو بيت زير

«و جفانٍ كالجوابي‏و قدورٍ راسيات‏
و امرؤالقيس رهينٌ‏مولعٌ بالفتيات».
اين‏كه مصنّف رحمه اللَّه عليه گفته: «و اين آيت از قرآن است از قصّه داود و سليمان كه بارى تعالى گفت: (وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ)۱؛ پس بعينه اين كلمات پيش از بعثتِ مصطفى صلى اللَّه عليه و آله به هفتصد سال امرؤالقيس به اتّفاق به شعر در آورده است: و جفانٍ كالجوابي» تا «مولع بالفتيات» كه در بالا نقل شد.
نگارنده گويد: شايد «به هفتصد سال» محرّف و مصحّف «به هفده سال» باشد، چنان‏كه در ذيل صفحه مورد نقل از چاپ اوّل (ص 581 - 852) احتمال داده‏ام؛ امّا نسبتِ اين شعرها را به امرءالقيس، تاكنون در جاى معتبرى نديده‏ام؛ بلى حمداللَّه مستوفى در تاريخ گزيده (ص 812 عكسى، و ص 707

1.سبأ/۱۳


نقض
978

إجازةً، أخبرني محمود بن اسماعيل الأشقر، أخبرني أحمد بن الحسين بن فاذشاه، أخبرني الطبراني، عن محمّد بن عثمان بن أبي شيبة، عن زكريّا بن يحيى بن سالم، عن الأشعث ابن عمّ الحسين بن صالح - و كان يفضّل على الحسين - عن مسعر، عن عطيّة، عن جابر بن عبداللَّه الأنصاري، قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: مكتوبٌ على باب الجنّة: لا إله إلّا اللَّه، محمّد رسول اللَّه، عليّ بن أبي‏طالب أخو رسول اللَّه قبل أن يخلق اللَّه السماوات و الأرض بألفي عام.
عن جابر بن عبداللَّه قال: سمعتُ رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله يقول: مكتوبٌ على باب الجنّة قبل أن يخلق اللَّه السماوات و الأرض بألفي عام: محمّد رسول اللَّه، و عليّ أخوه».
محشىِ فاضل، آقاى محمّد باقر بهبودى - زاد اللَّه توفيقَه - در ذيل حديث گفته: «أخرجه بهذا السَّند و اللفظ الحافظ أبونعيم في حلية الأولياء، ج 7، ص 256؛ و عنه العلّامة الخطيب في تأريخه تحت الرقم 3919، ج 7، ص 387؛ و عنه الحافظ الذَّهبى في ميزان الاعتدال، ج 1، ص 269، بالرقم 1006؛ و في ج 2، ص 76، بالرقم 2890، قال: ساقه الخطيب عن أبي‏نعيم؛ و أخرجه في ج 3، ص 399 بالرقم 6927 ترجمة كادح بن رحمة، عن مسعر بن كدام. و أخرجه العلّامة الحافظ ابن حجر العسقلاني في لسانه، ج 1، ص 457؛ و ج 2، ص 448؛ و ج 4، ص 481. راجع في ذلك: ذخائر العقبى، ص 66؛ و مجمع الزوائد، ج 9؛ ص 111؛ و تذكرة خواصّ الاُمّة، ص 26 من طبعة الغري؛ و ص 14 من طبعة إيران، قال: رواه أحمد في الفضائل من غير طريق زكريّا؛ و مجمع الزوائد، ج 9، ص 111؛ و منتخب كنز العمّال، ج 5، ص 35 و 36».

تعليقه 188

محمّدٌ صَفوتي مِن خلقي، أيّدتُه بعليّ‏

خوارزمى در مناقب (ص 229 چاپ نجف) در فصلى كه تحت عنوان «فضائل له شتّى» منعقد كرده، گفته است: «عن سعيد بن جبير، عن أبي الحمراء صاحب رسول اللَّه، قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: رأيتُ ليلة اُسري بي مثبتاً على ساق العرش: أنا غرستُ جنّة عدنٍ، محمّد صَفوتي مِن خلقي، أيّدته بعلىٍّ».
ابن المغازلى در كتاب مناقب عليّ عليه السلام (ص 39 نسخه مطبوعه در طهران به سال 1394 ه) تحت عنوان «المؤاخاة» گفته: «حدّثنا إسماعيل بن عُلية يرفعه إلى أبي الحمراء، قال: سمعتُ رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله يقول: لمّا اُسري بي إلى السماء رأيتُ على ساق العرش الأيمن: أنا وحدي، لا إله غيري، غرستُ جنّة عدنٍ بيدي، محمّد صفوتي، أيّدته بعلىٍّ».
علّامه مجلسى رحمه اللَّه عليه در سابع بحار (ص 357) در باب «أنّ أسماءهم مكتوبة على العرش و الكرسي و اللوح و جباه الملائكة و باب الجنّة و غيرها» گفته: «عن أبي الحمراء، قال: قال رسول اللَّه: رأيتُ ليلة الإسراء مكتوباً على قائمةٍ من قوائم العرش: أنا اللَّه لا إله إلّا أنا وحدي، خلقتُ جنّة عدنٍ بيدي، محمّد صفوتي من خلقي، أيّدته بعليّ، و نصرته بعلىٍّ. يل فض - يعنى الفضائل لابن شاذان رحمه اللَّه عليه - و كتاب الروضة في المعجزات و الفضائل لبعض علمائنا رحمه اللَّه عليه عن أبي الحمراء مثله».

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 402232
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به