جايگاه اصطلاح «شيعه اصوليّه» در گفتمان كلامى عبد الجليل قزوينى رازى‏ - صفحه 374

متعلّق به اين گروه مى‏داند. بر اساس گفتمانى كه وى مطرح مى‏كند، اين گروه، شاخه اصلى و بخش اعظم اماميّه هستند. وى از شيعه اخباريّه و حشويّه، در تقابل با شيعه اماميّه ياد مى‏كند و در عين حال، تأكيد مى‏كند كه آنان تقريباً منقرض شده‏اند. با توجّه به اين كه به كارگيرى اصطلاح شيعه اصولى در سده ششم و با اين گستردگى، در كتب باقى مانده از آن دوره، تقريباً بى‏سابقه است و بر اساس ديدگاه رايج، تقابل اصولى و اخبارى متأخّر از سده دهم هجرى شكل گرفته است. اين مقاله، بر آن است تا با استفاده از واكاوى و تحليل داده‏هاى كتاب نقض، جايگاه و مفهوم اصطلاح «شيعه اصوليّه» را در گفتمان عبد الجليل قزوينى رازى، كشف كند.

2. اصول عقايد و مبانى كلامى «شيعه اصوليّه» در آينه كتاب «نقض»

گرچه عبد الجليل قزوينى، خود را يك شيعه اصولى مى‏داند و بالطبع، كتاب وى مى‏تواند آينه تمام‏نماى باورهاى شيعه اصولى در سده ششم هجرى باشد، با اين حال، ما در اين جا تنها مواردى را بيان خواهيم كرد كه اوّلاً عبد الجليل در خصوص انتساب آنها به شيعه اصوليّه، تصريحى داشته باشد و همچنين از اهميّت بيشترى برخوردار باشند.
گزارش عبد الجليل نشان مى‏دهد كه در سنّت كلامى اماميان اصولى آن دوره، بحث پنجگانه بودن اصول دين، نهادينه شده بوده است. در اين صورت‏بندى، با تأكيدى بر جايگاه نهاد امامت، اين مقوله، به عنوان سومين ركن از اركان پنچگانه (و نه چهارمين) مطرح بوده است.۱
از ديگر باورهاى عبد الجليل - كه مى‏تواند يكى از عوامل تأثيرگذار در شكل‏دهى باورهاى شيعه اصولى باشد - ، باور به عدم حجّيت اخبار آحاد است كه گرايش مشهور مكتب متكلّمان بغداد است.۲ عبد الجليل، معتقد است كه مذهب محقّقان شيعه - يعنى شيعه اصوليّه - اين است كه اخبار آحاد، ايجاد علم و عمل نمى‏كند.۳

1.نقض، ص‏۵۴۶-۵۴۷.

2.ر.ك: «اصول فقه»، پاكتچى، دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج ۹، ص ۲۹۹ - ۳۰۰.

3.ر.ك: نقض، ص ۲۶ و ۲۸۸ و ۳۹۴.

صفحه از 426