كتاب «نقض» و اعتدال مذهبى‏ - صفحه 474

تقى از شقى و موافق از منافق.۱
عبارت «نيك و بد به دنيا به حجّتْ ظاهر شود و به قيامتْ پديد آيد محق از مبطل و تقى از شقى و موافق از منافق» از منظر همزيستى دينى، بسيار مهم است. اين مبنا كه حقيقتْ چندان آشكار نيست كه كسى منكر آن را كور بداند، پايه و اساس مداراى دينى است. عبد الجليل، به درستى گفته است كه در اين دنيا، سر و كار ما با حجّت‏هاى ظاهرى است؛ امّا فقط «به قيامت پديد آيد محق از مبطل و تقى از شقى و موافق از منافق». فقط بر پايه همين مبناست كه مى‏توان پيروان همه مذاهب اسلامى را به شرط اعتقاد به توحيد و اصول دين، اهل نجات دانست:
زهّاد و عبّاد و اهل اشارت و اهل موعظت، همه عدلى‏مذهب بوده‏اند و مذهب سلف صالح گفته‏اند و از جبر و تشبيه تبرّا كرده‏اند؛ چون عمرو عبيد و واصل عطا و حسن بصرى و شيخ بو بكر شبلى و جنيد و شيخ روزگار، بايزيد بسطامى، و بو سعيد بو الخير. و شيعه در اين جماعت، ظن نيكو دارند از بهر آن كه عدلى و معتقد بوده‏اند ... و از ائمّه لغت، خليل احمد، شيعى بوده است و ابن السكّيت، صاحب اصلاح المنطق و سيبويه و عثمان جنى... و شيخ بو جعفر طوسى در كتاب أسماء الرجال آورده است: و كان محمّد بن ادريس الشافعى من أصحابنا... زبيده زن هارون الرشيد - رحمة اللَّه عليها - شيعه و معتقد بوده است... فضل‏بن سهل ذو الرياستين، كه وزير مأمون بود... فردوسى طوسى، شيعى بوده است... و در كسايى خود خلافى نيست... و خواجه سنايى غزنوى... . ۲
بنگريد و بسنجيد اين سخن را با مبناى كسانى كه به هر دستاويزى مى‏كوشند فردوسى و سنايى و مولوى و بايزيد را از جرگه اسلاميان بيرون كنند تا در نهايت، خود بمانند و مريدانشان!

3. پاسداشت حرمت صحابه و بزرگان اهل سنّت‏

عبد الجليل، اهل لعن و تكفير نيست؛ بلكه در جاى‏جاى نقض، در باره صحابه و

1.همان جا.

2.همان، ص‏۲۳۲.

صفحه از 482