مدارس و محافل علمى و دينى و رجال شيعه در كتاب «نقض» - صفحه 158

عبّاس اقبال آشتيانى در باره اين كتاب گفته است:
اين كتاب شيخ عبد الجليل، اگرچه مذهبى و در نقض كتاب يكى از علماى سنّت است كه بر شيعه تاخته بوده، ليكن از لحاظ اين كه يكى از متون قديم فارسى است كه فقط چند سالى بعد از چهار مقاله نظامى عروضى و مقامات حميدى تأليف شده و مشتمل بر بسيارى از مطالب مهم تاريخى و ادبى است، نسخه‏اى بسيار نفيس و گران‏بهاست. ۱
مطالبى كه از لابه‏لاى صفحات اين كتاب در باره وقايع آن دوره، پيروان مذاهب اسلامى، فرقه‏ها، وضعيت شهرهاى شيعه‏نشين و باورها و اعتقادات آن مردم به دست مى‏آيد، ارزش اين كتاب را در نظر اهل تحقيق افزون مى‏نمايد؛ چه اين كه از نگاه‏هاى متفاوتى مى‏توان به آن نگريست و بهره جست.
صاحب كتاب نقض، ضمن ردّ شبهات، ادّعاها و اتّهامات آن عالم سنّى، و در تلاش براى پاسخ گفتن به خرده‏گيرى‏هاى او، نكات جالبى از مساجد، مدارس و محافل علمى، عالمان و... ارائه نموده كه منبعى مهم و كم‏نظير در اين زمينه در اختيار خوانندگانِ پس از خود گذاشته است.
ما در اين نوشته، به رديابى و بازگويىِ اين موارد پرداخته‏ايم و نمايى كلّى از شهرهاى شيعه‏نشين، تعداد مدارس و عالمان ذكر شده در اين كتاب ارائه كرده‏ايم.

الف. مناطق و شهرهاى شيعه‏نشين در قرن ششم هجرى‏

از گزارش‏هاى عبد الجليل در چند جاى كتاب نقض - كه به مناسبت‏هاى گوناگون ارائه نموده - ، مى‏توان به شهرهاو مناطق شيعه‏نشين آن دوره در ايران و عراق و شام و تعداد آنها پى برد، كه همه يا تعداد قابل توجّهى از مردم آن ديار، شيعه بوده‏اند:
1. رى؛ 2. قم؛ 3. كاشان؛ 4. ورامين؛ 5. آوه؛ 6. سارى؛ 7. ارم؛ 8. سبزوار؛ 9. نيشابور؛ 10. گرگان؛ 11. استراباد؛ 12. مشهد رضا؛ 13. نرمين؛ 14. سروهه؛ 15. جربايقان؛

1.نقض، ص ده (مقدّمه).

صفحه از 184