مناظره و وحدت در كتاب «نقض» - صفحه 444

2. حلم‏

عالم تندمزاج و زودرنج يا كسى كه بسيار فورى، عكس العمل از خود نشان مى‏دهد، براى مناظره كردن مناسب نيست. اين كار، انسان بردبار و حليم مى‏خواهد كه هر چه مى‏شنود، او را برافروخته نكند و صبر و شكيبايىِ او را زائل نگرداند؛ از كوره در نرود و حالت مدارا و سازش را از دست ندهد و به عكس، با متانت، ملاطفت و خويشتندارى، فقط از علم خود استفاده كند و در جهت متقاعد كردن طرف مناظره اقدام نمايد. ۱
يكى از عوامل بسيار مهم و تأثيرگذار در شخصيت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در طى 23 سال رسالت ايشان، همين صبر و بردبارى‏شان بود كه پيمودن مسير را بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ممكن ساخت. امام على عليه السلام مى‏فرمايد:
لن يثمر العلم حتّى يقارنه الحلم. ۲
درخت دانش، به بار نمى‏نشيند تا آن گاه كه بردبارى، با او همنشين گردد.
آنچه در مورد عبد الجليل قزوينى و كتاب وى كاملاً قابل مشاهده است، صبر و تحمّل ايشان در برابر تهمت‏ها و دروغ‏هايى است كه به مذهب شيعه، نسبت داده شده است. در كتاب نقض شاهديم كه اتّهامات و شبهات، عبارت به عبارت و موضوع به موضوع و كاملاً جزئى و ريز، در كمال صبر و آرامش و با تكيه بر معارف غنى عالم تشيّع، پاسخ داده شده و حتّى زمانى كه اتّهامى، تكرار شده، باز هم در كمال حوصله، مورد توجّه بوده و پاسخ لازم براى آن بيان گرديده است. تهيه كتابى با اين حجم و پاسخگويى‏هاى عبارت به عبارت، نشان از صبر و حوصله و دقّتى دارد كه اين عالم بزرگوار در اين امر، مبذول داشته است.

3. مهارت‏

چنان كه بيان شد، هر شخصى، مجاز به انجام دادن مناظره نيست؛ چرا كه لازم است كه عالم و كارشناس بحث، علاوه بر علم و حلم، داراى مهارت كافى در اين امر

1.همان، ص ۱۷.

2.غرر الحكم و درر الكلم، ج ۱، ص ۲۹۶.

صفحه از 456