مناظره و وحدت در كتاب «نقض» - صفحه 445

نيز باشد. آنچه امام صادق عليه السلام از آن، چنين تعبير مى‏نمايند: «كه چون بال گسترند، خوش مى‏نشينند و اگر بنشينند، نيك اوج مى‏گيرند». اين كه شخص بداند كه در هر جايگاهى، با چه ادلّه‏اى و به چه كلام و حجّتى پاسخگو باشد، بخشى از آن مهارتى است كه در مناظره، جزيى از ضروريات است.
عبد الجليل قزوينى، شخصى با قدرت بيان فوق العاده و در فن وعظ و خطابه، صاحب منصب بوده است. او در روزهاى جمعه، بر كرسى وعظ و خطابه مى‏نشسته و اين تبحّر ايشان سبب گشته تا معاصران وى، از او با عنوان «واعظ قزوينى» ياد كنند كه نشان از مهارت ايشان در اين زمينه دارد. وجود اين سه عامل اصلى، به خودى خود، زمينه را براى تقريب دو طرف مناظره فراهم مى‏آورد؛ چرا كه وقتى طرفين مناظره، با صبر و بردبارى و با احترام به كلام يكديگر گوش فرا داده و در مقام پاسخ، با تكيه بر اصول علمى و با داشتن مهارت كافى جهت متقاعد كردن طرف مناظره سخن بگويد، آنچه كه خود به خود شكل مى‏گيرد، تلطيف روابط و در پى آن، تقريب عقايد است.
عبد الجليل قزوينى در اين مجموعه، با داشتن اين سه عامل يا ويژگى اصلى، گام‏هاى مهم و اثربخشى را در اين راستا برداشته است.
از طرف ديگر، يكى از جنبه‏هايى كه در اين كتاب كاملاً مورد توجّه قرار گرفته، توجّه به روش‏هاى پسنديده مناظره و اصول آن است.

ه . اصول مورد نياز در مناظره پسنديده‏

1. شناخت روحيه و فكر مخاطب‏

شايد مهم‏ترين نكته‏اى كه در مناظره بايد به آن توجّه شود، به دست آوردن علم و آگاهى نسبت به طرف مقابل، خود است. سنجيدن ظرفيت فكرى و عقل و درايت طرف مقابل، باعث مى‏شود كه بدانيم چگونه بايد با او به احتجاج و سخن پرداخت. ۱
اين اصل، به عنوان يكى از اصول مناظره پسنديده، به طور كامل در كلام

1.روش گفتمان يا مناظره، ص ۲۵.

صفحه از 456