مناظره و وحدت در كتاب «نقض» - صفحه 446

عبد الجليل و در كتاب نقض، هويداست؛ چرا كه وى با شناخت روحيه صاحب بعض فضائح الروافض، سعى كرده است كه لحن سخن و نوع بيان و احتجاجات خود را به گونه‏اى مطرح كند كه جاى هيچ شبهه‏اى باقى نمانَد. و البته در عين حال، عبد الجليل، گروه ديگرى را نيز به عنوان مخاطبان خود مورد توجّه قرار داده و با توجّه به شرايط سخت شيعيان در آن دوران و كثرت هجمه‏ها و اتّهامات، سعى نموده است تا پاسخ‏هاى موجود را در سطح فهم عموم مطرح كند تا همگان از جمله عامه مردم بتوانند ابزارى ارزشمند در دفاع از عقايد خود داشته باشند.

2. حق‏پذيرى‏

از ديگر اصولى كه در يك مناظره پسنديده بايد لحاظ گردد، «حق‏پذيرى» است. آنچه در مناظره، محوريت دارد و بايد مانند كعبه بر دورش طواف كرد و برگردش چرخيد، حق‏پذيرى است؛ چون آنچه در جايگاه مناظره به دنبالش هستيم، حق است، تا آن را بيابيم و در برابرش سر تسليم فرود آوريم. اين امر، برخاسته از حق‏گرايى فطرى انسان است كه بايد با مقابله با حسّ لجاجت، آن را در ظاهر بيدار كنيم. ۱
امير مؤمنان على عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد:
الزموا الحقّ تلزمكم النجاة. ۲
ملازم حق باشيد تا رستگارى، ملازم شما گردد.
در جاى ديگر نيز مى‏فرمايد:
الحقّ أفضل سبيل. ۳
حق، بهترين راه‏هاست.
عبد الجليل قزوينى، شخصيتى حق‏گرا و حق‏پذير است و در كتاب نقض، اين مطلب را به روشنى، نشان داده است. اين حق‏گرايى تا آن جا ادامه مى‏يابد كه گروهى از

1.همان، ص ۳۰.

2.غرر الحكم و درر الكلم، ج ۱، ص ۲۷۲.

3.همان، ص ۲۷۱.

صفحه از 456