مناظره و وحدت در كتاب «نقض» - صفحه 448

3. رعايت حق سخن‏

از ديگر اصولى كه در يك مناظره پسنديده بايد مورد توجّه قرار گيرد، «رعايت حقّ سخن» است. اطاله كلام در مناظره، از لحاظ روحى و روانى، تأثير مثبتى بر جريان مناظره نخواهد داشت. در هنگام پاسخگويى به طرف مناظره بايد دقّت لازم را در نظر گرفت تا سخن، كوتاه و پُرمغز مطرح شود و به اصطلاح معروف: «خير الكلام ما قّل و دلّ». ۱
در كتاب نقض نيز اين مسئله، كاملاً قابل درك است؛ چون بيشتر شبهات در حد سه يا چهار خط پاسخ داده شده و آن جا كه صاحب بعض فضائح الروافض، اين اصل را رعايت نكرده و شبهاتى را به صورت تكرارى مطرح كرده است، عبد الجليل، اين نكته را يادآور مى‏شود و رفته رفته، پاسخ به شبهات تكرارى را خلاصه مى‏كند، مثلاً:
امّا آنچه دگر باره تكرار كرده است بيفايده كه: «همه هلاك باشند مگر كفشگران درِ غابش و جولاهكان و رامين و دغلان و سناردك و عوانان قم و خربندگان...»، بارها جواب گفتيم كه نجات و هلاك، به شهر و محله و پيشه تعلّق ندارد؛ به ايمان درست و اعتقاد پاك و عمل صالح و طاعت و ترك معاصى تعلّق دارد. هر كس كه مؤمن مطيع باشد، به بهشت رود و گرچه جولاهه و كفشگر باشد و گر صد بار اين شبهه بياورد، جوابش همين است كه گفته شد. ۲
البته در جايى نيز اين خلاصه كردن پاسخ تا آن جا پيش مى‏رود كه مى‏گويد:
آنگه گفته است: «فضيحت بيست و سيم» رافضى بر مرده پنج تكبير كند. امّا جواب اين فصل در فصول ما تقدّم به شرح بسط گفته‏ايم و تكرار ملال بيفزايد. ۳

4. توجّه به وجوه اشتراك طرفين مناظره‏

از ديگر اصول در اين زمينه، توجّه به وجوه اشتراك بين دو طرف مناظره است؛ چون

1.روش گفتمان يا مناظره، ص ۴۲.

2.نقض، ص ۶۴۹.

3.همان، ص ۶۰۴.

صفحه از 456