ادب - صفحه 25

۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا مؤمن ، ادب نيكويى را از خداوندِ پاك و بلندمرتبه گرفته است . هر گاه خدا به [ زندگىِ] او گشايش دهد ، خود را در گشايش قرار مى دهد ، و هر گاه بر او تنگ گيرد ، او نيز [ بر خود] تنگ مى گيرد.

۲۱.امام على عليه السلام :در حالى كه در واقع، از كمترين مال برخوردار هستيد ، در ظاهر، بهترين حال را از خود نشان دهيد ، ۱ كه خداوند متعال ، بندگان باايمانش را [ اين گونه ]نيكو ادب كرده است ، و آن بزرگ گوينده ، فرموده است : «بى خبر ، آنان را از شدّت خويشتندارى ، توانگر مى پندارد . ايشان را از سيمايشان مى شناسى . با اصرار [چيزى ]از مردم نمى خواهند» .

۲۲.المناقب، ابن شهرآشوبـ به نقل از اَنَس ـ :كنيزى ، با تقديم يك دسته گل ، به حسن بن على عليه السلام تحيّت گفت . امام عليه السلام به او فرمود : «به خاطر خدا تو آزادى» .
علّت اين كار او را جويا شدم ، فرمود : «خداى متعال ، اين گونه ما را ادب آموخته است ؛ چرا كه فرموده : «هر گاه به شما تحيّتى گفته شد ، شما به نيكوتر از آن ، تحيّت گوييد» (تا آخر آيه ) و از تحيّت او بهتر ، آزاد كردن او بود».

۲۳.امام صادق عليه السلامـ در نامه اى به يارانش ـ :زنهار ، زنهار! اى پاكْ مردان ، فرمان خدا و فرمان آن كس را كه به طاعت خدا فرمانتان مى دهد ، فرو مگذاريد كه خداوند ، نعمت هايى را كه به شما داده است ، ديگرگون مى سازد . كسى را كه راه و رسم شما را دارد ، از براى خدا دوست بداريد ، و آن را كه مخالف شماست ، از براى خدا دشمن بداريد . محبّت و خيرخواهى تان را نثار كسى كنيد كه راه و رسم شما را دارد ، و آن را به پاى كسانى كه از راه و روش شما روىْ گردان اند و بر سر آن با شما دشمنى مى ورزند و بدخواه شما هستند ، نريزيد . اين ادب [و راه و رسمِ ]ما ، ادب خداوند
است . پس به آن چنگ بزنيد و آن را بفهميد و در آن بينديشيد و آن را پشت گوش نيندازيد .

1.به تعبير ضرب المثل فارسى ، صورت خود را با سيلى سرخ نگه داريد .

صفحه از 130