نگاهي نو به فضيلت اعتکاف از ديدگاه قرآن و اهل‌بيت - صفحه 125

اصطلاح چنین تعریف شده است: «ماندن در مسجد برای عبادت همراه با قصد تقرّب به خداوند.»۱ از جمله قیودی که در تعریف اعتکاف مورد توجه و تأکید شیعه و سنی قرار گرفته، «بودن در مسجد» و «قصد قربت» است. در مفاهیمی مانند: خلوت‌نشینی و عزلت از دنیا و مردم، این دو قید همیشه همراه یکدیگر نیستند و این، ویژگی اعتکاف اسلامی است.
مفهوم دیگری که با اعتکاف شباهت دارد «رهبانیت» است که بعد از حضرت‌عیسی علیه السلام در مسیحیت به ‌وجود آمد.۲ ریشه این کلمه از«رهب» به معنای خوف است و راهب کسی است که از عقوبت خداوند بیم دارد.۳ ممکن است وجه شباهت رهبانیت مسیحی با اعتکاف اسلامی ‌در اقامت و ملازمت با معابد و محروم کردن نفس از برخی لذت‌های دنیا باشد، اما یکی از تفاوت‌های راهب مسیحی با معتکف مسلمان این است که راهب، رهبانیت را مسلک و پیشه خود برگزیده است، اما مسلمانان برای زدودن پلیدی‌هایی که بر نفسشان عارض می‌‌شود، مدتی را با خدای خویش خلوت می‌‌‌کنند و پس از آن با بهره‌های معنوی‌ای که از اعتکاف برده‌اند، دوباره به محیط زندگی بازمی‌گردند.

جایگاه اعتکاف در میان عبادات

در قرآن و سنت تأکید فراوانی بر پای‌بندی مردم به اعمال عبادی دیده می‌شود، تا جایی‌که عمل به اوامر الهی به‌ عنوان وجه تمایز «مؤمن» با «مسلمان» معرفی شده است.۴ عبادات، بخشی از احکام اسلام را تشکیل می‌دهد و تفاوت آن با معاملات در توقیفی‌بودن عبادات است. توقیفی‌بودن به این معناست که انجام و چگونگی عبادت، متوقف بر امر شارع است.۵ همه فقها عبادت‌بودن عمل را متوقف بر بیان شریعت دانسته‌اند. آیت‌الله وحید بهبهانی رحمة الله علیه می‌گوید: «علما بر توقیفی‌بودن عبادات اتفاق نظر

1.. ر.ک: الفقه علی المذاهب الاربعة و مذهب اهل‌البیت، کتاب الصیام، ج۱، ص۷۵۵.

2.. ن.ک: وَ رَهْبانِیَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَیْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللهِ فَما‌رَعَوْها حَقَّ رِعایَتِها‏ (حدید، آیه ۲۷)

3.. رَهِبَ‏ رَهَباً مِنْ بَابِ تَعِبَ خَافَ وَ الاسْمُ الرَّهْبَةُ فَهُوَ رَاهِبٌ‏ مِنَ اللهِ و اللهُ مَرْهُوبٌ‏ و الْأَصْلُ مَرْهُوبٌ عِقَابُهُ و الرَّاهِبُ عَابِدُ النَّصَارَى مِنْ ذلِكَ و الْجَمْعُ رُهْبَانٌ (المصباح المنیر)‏.

4.. ر.ک: کافی، ج۲،ص۳۸.

5..«...لان العبادات توقیفیة یجب تلقیها من الشارع فمتى لم یكن معهودا منه لم یحصل به الامتثال...» (ذخیرة المعاد، ج۱، ص۲۶۶).

صفحه از 144