مرواريد نيل - صفحه 231

مراسم پذيرايى و معارفه انجام شد و جناب دكتر طنطاوى به خوش آمدگويى مفصّلى پرداخت كه در اينجا تنها بخش نخست از سخنان ايشان را به جهت اهميّتى كه در وحدت مسلمين و تقريب مذاهب اسلامى دارد، نقل مى كنيم:
به برادرانى كه از كشور ايران تشريف آورده اند، خوش آمد مى گويم و تداوم توفيق ايشان را خواهانم. ما ـ بحمداللّه ـ برادريم و بر نيكى و تقوا همكارى مى كنيم. مؤمن، براى مؤمن، چون بنيانى محكم و استوار است. هر خير و نيكى در ديگر حكومتهاى اسلامى، چنان ما را خوشحال مى كند كه گويى بر خود ما نازل شده است. از اين ديدار بزرگوارانه شما بسيار خوشحاليم و اميدواريم كه درودهاى ما را به رئيس جمهور محترم جناب آقاى هاشمى رفسنجانى ۱ و نيز به رئيس جمهور جديد برادر بزرگوار جناب سيّدمحمّد خاتمى و هيئت وزرا و عالمان محترم و فرزندان ايران برسانيد. ما نهايت احترام و تقدير و دوستيمان را به ايشان ابراز مى داريم. بار ديگر به تمام فرزندانم و هيئت محترم درود مى فرستم و از اين ديدار بزرگوارانه تشكّر مى كنم.
با سخنان گرم و استقبال صميمى، جلسه فضايى دوستانه يافت و اين احساس در طول گفتگو نيز همچنان ادامه داشت. شيخ الازهر، ديگربار، صميميت خود را ابراز كرد و به هنگام اهداى كتاب «أهل البيت في الكتاب والسنّة» از سوى آقاى رى شهرى و معرّفى ديگر تأليفات ۲ ايشان توسّط مترجم، گفت:
واضح است. از چهره برادر رى شهرى آشكار است كه ايشان از عالمان و عاشقان علم اند. اميدوارم كه همواره بر خير و نيكى گرد آييم.
سپس حضرت حجةالاسلام والمسلمين رى شهرى، با تشكّر از ايشان، انگيزه ديدار خود و هيئت همراه را عمل به آيه شريفه «واعتصموا بحبل اللّه جميعاً ولاتفرّقوا» در برابر دشمنان اسلام

1.گفتنى است هنگام ملاقات (چهارم تيرماه ۱۳۷۶)، رياست جمهورى جناب آقاى رفسنجانى پايان نيافته بود.

2.اين كتاب، اوّلين مجموعه مستقل از موسوعه بزرگ ميزان الحكمة است كه طرح و تدوين آن توسط جناب آقاى رى شهرى صورت گرفته است. استخراج روايات اين كتاب از مجموعه هاى روايى اهل سنّت و شيعه، انجام گرفته و بعد از تنظيم ها و بازبينى هاى مكرّر ايشان، توسط دارالحديث منتشر شده است. اين كتاب، سيماى چهارده نور پاك را در چهارده فصل ترسيم مى كند.

صفحه از 245