ميزان السماء در تعيين مولد خاتم الانبياء (ص) - صفحه 390

نورى بايد به نكته اى كه جديدا مورد توجّه قرار گرفته است ، اشاره كرد . مرحوم محدّث نورى ، كتاب خانه اى داشته كه در آن ، نسخه هاى خطى منحصر به فردى داشته است . ۱ يكى از اين آثار كه در تدوين مستدرك ، مورد استفاده فراوان ايشان بوده است ، كتابى با عنوان تلخيص فصول عبد الوهاب في تفسير الآيات والروايات است كه از آثار سعيد بن هبة الله ، معروف به قطب راوندى (573 ق) مى باشد . اين اثر ، در حقيقتْ برگرفته از يك تفسير كرامى و متعلّق به ابوحنيفه عبد الوهاب بن محمّد ، از عالمان كرامى (شاخه اى از حنفيان) نيشابور است كه قطب راوندى ، تلخيصى از آن ارائه داده است . ۲
نسخه مورد استفاده ما همان چاپ سنگى اين اثر است . در تصحيح رساله غلط هاى نوشتارى موجود در متن ، اصلاح شد و به دليل وضوح ، در پى نوشت ها به آن اشاره نشد .برخى اسامى رجال در متن ، به دليل آن كه صورت درست آنها را نتوانستم در كتب رجالى بيابيم ، به همان شكل در متن ، حفظ گرديده است و عبارت هاى داخل كروشه ، افزوده هاى مصحّح است .

1.فهرستى از برخى كتاب هاى موجود در كتاب خانه ايشان ، موجود است ، گرچه شامل تمام كتاب ها نيست . (ر .ك : آشنايى با چند نسخه خطّى ، رضا استادى و سيد حسين مدرّسى) .

2.نسخه اى از اين كتاب را مرحوم افندى در اردبيل ديده است ؛ اما ايشان اضافه كرده كه قطب راوندى ، علاوه بر تلخيص كتاب ، برخى روايات شيعى را بدان افزوده است . از آن جا كه افندى ، مؤلّف اصلى تفسير را نمى شناخته و به نسخه اى از آن اشاره نكرده است ، مبناى اين سخنش مشخّص نيست (رياض العلماء ، ج۲ ، ص۴۲۱ . همچنين ر .ك : مجله نشر دانش ، سال ۱۶ ، شماره ۳ ، پاييز ۱۳۷۸ ، ص۸۰-۸۱ ، مقاله «قطب راوندى و تلخيص تفسيرى كرامى» ، نوشته حسن انصارى) .

صفحه از 443