پژوهشي درحديث «قَتيلُ العَبْرَة» - صفحه 35

ـ اين اضافه از كدام نوع از گونه هاى اضافه است؟
در اين مقاله، علاوه بر بررسى اقوال مطرح در مسأله، اسانيد و مصادر نصوص مربوط به آن، مورد بحث قرار مى گيرند تا در موارد تأثير وضعيت سندى، بر نتايج تحقيق، بستر بحث و پيش نيازهاى لازم آن فراهم باشد.
با اين توضيح، مقاله پيش روى را در دو محور كلّى سامان مى دهيم:
الف. متون و مصادر نصوص،
ب. تحقيق در مفاد «قَتيلُ العَبْرَة».

متون و مصادر نصوص

شناسايى تركيب هاى مشابه «قتيل العبرة» از يك سو و بهره گيرى از روايات مشابه و هم خانواده به عنوان قراين ناپيوسته و نيز فراهم آوردن بسترها و پيش نيازهاى لازم براى تحقيق در مفاد احاديث «قتيل العبرة» مى طلبد كه احاديث مشتمل بر گونه هاى متنوّع نصوص شناسايى و ارائه گردند.

گونه هاى نصوص

۱.كامل الزيارات با اَسانيدش:۱
عن ابى عبداللّه عليه السلام ، قال: قال الحسين عليه السلام : أنا قتيل العبرة. ۲

در منابع حديثى، احاديث ديگرى با اسانيد متعدّد و مشتمل بر همين لفظ يا مفاد آن،َنقل شده است؛ از جمله:

۲.كامل الزيارات۳و ألامالى صدوق۴، با اسانيدشان:كامل الزيارات ۵ و ألامالى صدوق ۶ ، با اسانيدشان:
عن ابى بصير، قال: قال أبو عبد اللّه عليه السلام : قال الحسين بن على عليهماالسلام: أنا قتيل العبرة لا يذكرنى مؤمن إلّا استعبر. ۷

«استعبر» به معناى اشك ريخت است.

1.حدثنى ابى ـ رحمه اللّه ـ، عن سعد بن عبد اللّه ، عن الحسن بن موسى، عن محمد بن سنان، عن اسماعيل بن جابر... و أيضا كامل الزيارات: حدثنى محمد بن جعفر الرزاز، عن محمد بن الحسين، عن الحكم بن مسكين، عن ابى بصير....

2.كامل الزيارات، ص۲۱۵، ح۳۱۱ و ح۳۱۲.

3.حدثنى أبى، عن سعد بن عبد اللّه ، عن الحسن بن موسى الخشاب، عن إسماعيل بن مهران، عن على بن ابى حمزة، عن ابى بصير....

4.حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس ـ رحمه اللّه ـ، قال: حدثنا أبى، عن محمد بن الحسين بن أبى الخطاب، عن الحكم بن مسكين الثقفى، عن أبى بصير....

5.كامل الزيارات، ص۲۱۵، ح۳۱۰؛ ألامالى، ص۲۰۰، ح۲۱۴؛ روضة الواعظين، ص۱۷۰؛ مناقب آل ابى طالب، ج۳، ص۲۳۹؛ لواعج الأشجان، ص۵.

6.حدثنى محمد بن الحسن، عن محمد بن الحسن الصفار، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن محمد بن خالد البرقى، عن ابان الاحمر، عن محمد بن الحسين الخزار، عن هارون بن خارجة ... .

صفحه از 48