پژوهشي درحديث «قَتيلُ العَبْرَة» - صفحه 45

العبرات، كما قال صلوات اللّه عليه: أنا قتيل العَبرة لا يذكرنى مؤمن إلا استعبر. ۱
گرچه اين عبارت با نظريّه دوم ، يعنى سببيت قتيل و قتل او براى «عبرات» و اشك هاى روان ، سازگار است؛ ولى به مفاد نظريّه نخست نزديك تر است. ۲
مرحوم بحرانى در كتاب العوالم ۳ ، به نقل عبارت مرحوم مجلسى بسنده مى كند؛ كه حاكى از پذيرش اين تفسير در نزد او است.
به هر حال در تأييد مفاد مشترك بين وجه اوّل و دوم، بايد گفت كه كدام قتل و مظلوميت است كه به اندازه حكايت مظلوميت آن سرور آزادگان و سيّد مظلومان، حزن آور و عواطف برانگيز، باشد؟!
و كدام حديث مظلوميت است كه بيش از هزار سال، چنين حجم و عمقى از سوگ و ماتم به پا نمايد و خيل عظيم عزاداران و سوگواران را به جنب و جوش آورد.
و بالأخره كدام حماسه يا تراژدى غم بارى است كه اين سان دل ها و انديشه ها را به خود و آرمان هايش جذب كند و خيل خروشان نهضت و انقلاب و خداگرايى و عدالت خواهى راه بيندازد؟! و توده ها را به ژرفاى توحيد و رسالت و ولايت اهل بيت عليهم السلام رهنمون سازد.
او همان است كه طبق نقل صدوق رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم درباره اش فرمود:
إنّ الحسين بن عليّ في السماء أكبر منه في الأرض و إنّه لمكتوب عن يمين عرش اللّه عزّوجلّ لمصباح هدىً و سفينة نجاة و إمام خير و يمن و... . ۴

نظريّه سوم

«قتيل العبرة» از باب ملابست مضاف با مضاف اليه است؛ بدين معنا كه كشته شدنم در حال شدّت اندوه و همراه با اشك و آه بود.
اين اضافه از نوع اضافه ظرفيه مجازيه است؛ همچنان كه در دو وجه نخست، از نوع اضافيه لاميه تعليليه بود.
گفتار علّامه مجلسى: مرحوم مجلسى در ضمن بيانى كه بخشى از آن در وجه دوم گذشت، با اشاره به اين وجه مى گويد:
قوله: «أنا قتيل العبرة» أى... أو اُقتَل مع العَبْرة والحزن وشدّة الحال.... ۵

1.بحار الأنوار، ج۱۰۱، ص۳۵۶.

2.زيرا در «القتيل الذى تُسكَب عليه العبرات»، «تُسكَب» فعل متعدّى مجهول است و «العبرات» نايب فاعل آن، انا بر اين اسناد به فاعل از آن بالملازمه مفهوم مى شود؛ پس فعل سكوب استناد فاعلى به شخص دارد و استناد مفعولى آن مربوط به «العبرات» است. پس عبارت «تُسكَب عليه العبَرات» به معناى ريخته شدن اشك ها امرى است كه در اراده انسان مى گنجد. با بياناتى كه در بحث شواهد نظريّه نخست گذشت، وجه ظهور چنين كلامى در اين نظريّه نمايان مى شود.

3.ر. ك: العوالم ، الإمام الحسين عليه السلام ، ص۵۳۶.

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج۲، ص۶۲، ح۲۹؛ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۲۰۵ و ج۹۱، ص۱۸۴، ح۱.

5.العوالم، الامام الحسين عليه السلام ، ص۵۳۶ .

صفحه از 48