غربت و اغتراب - صفحه 26

مقصود از هجرت، فقط در پي امنيت بودن نيست، بلکه افزون بر آن، جستن جايگاهي مناسب براي شکل‌گيري جامعه اسلامي است... همچنين منظور از آن، گريز از دشمنان تا سرحد ممکن نيست، بلکه هدف، تلاش براي دستيابي به موقعيتي بهتر به قصد توانمندي در رويارويي با دشمنان رسالت است که در هر حال چاري جز آن نيست. در هجرت، آماده‌سازي اين گروه جوانمرد براي رويارويي مسلحانة غيرقابل اجتناب، با سران شرک سامان مي‌يابد.
رنج غربت از ديار رنج شديدي است که هر کسي به آن دچار شده، از آن آگاه است؛ آن‌گاه که انسان تمامي دلبستگي‌هاي اجتماعي و آنچه با آن انس و الفت گرفته به يک‌باره از دست مي‌دهد.
اين غربت ارزش بسياري در پيشگاه خداوند دارد.
عن رسول‌الله(: من هاجر في سبيل الله کان مع ابراهيم( في الجنة؛از پيامبر خدا( روايت است: هر کسي در راه خدا هجرت کند، در بهشت همنشين ابراهيم( است.

1ـ1ـ3. استمرار هجرت

هجرت، بدان دليل که اسباب آن، يعني دعوت به سوي خدا و پايداري در برابر مستکبران و جهاد با ايشان زوال نمي‌پذيرد، به پايان نمي‌رسد.

۰.رسول‌الله(:عن ايها الناس! هاجروا و تمسّکوا بالإسلام، فانّ الهجرة لا تنقطع مادام الجهاد؛ ۱

۰.رسول خدا( فرمود:اي مردم، هجرت کنيد و به اسلام چنگ بياويزيد، [زيرا] تا هنگامي که جهاد وجود دارد، هجرت پايان نيافتني است.

۰.عن رسول‌الله(:و لا تنقطع الهجرة مادام العدو يقاتل؛ ۲

۰.باز پيامبر خدا فرموده است:تا آن دم که دشمن سر جنگ دارد، هجرت ادامه دارد.

۰.و عن جنادة بن امية الازدي قال:هاجرنا علي عهد النبي( فاختلفنا في الهجرة، فقال بعضنا: قد انقطعت، و قال بعضنا: لم تنقطع، فدخلت علي رسول‌الله( فسألته عن ذلک، فقال: «لا تنقطع الهجرة ما قوتل الکفار»؛ ۳

۰.يکي از ياران پيامبر اسلام( گفت:در زمان پيامبر( مهاجرت کرديم. پس دربارة [لزوم استمرار] هجرت ديدگاه‌هايمان مختلف شد. برخي مي‌گفتند که هجرت به پايان رسيده و برخي ديگر عقيده داشتند که هجرت پايان نيافته است. به نزد رسول خدا( شرفياب شدم و آن مسأله را از ايشان پرسيدم. رسول خدا( فرمود: «مادامي که قتال با کافران ادامه دارد، هجرت به پايان نمي‌رسد.»

1.کنزالعمال، ش۴۶۲۴۸.

2.همان، ش۴۶۲۷۴.

3.همان، ش۴۶۲۹۸.

صفحه از 41