معيارهاي انتخاب كارگزاران درانديشه امام خميني (بررسي روايي) - صفحه 207

پرسشهاى جامعه ما نبود كه بى پاسخ مانده باشد. او مصداقى بود براى: «مَن يَتَّقِ اللّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً».۱
ما در اين نوشتار, در پى آنيم تا با جستارى در سخنان آن حكيم الهى, معيارهاى انتخاب مسئولان و كارگزاران نظام اسلامى را جستجو كنيم و سپس به تطبيق آن با سخنان گُهربار معصومان(ع) بپردازيم.
و امّا شرايط واگذارى مسئوليت در نظام جمهورى اسلامى از ديدگاه امام خمينى(ره) عبارت انداز:

1. وفادارى به اسلام و جمهورى اسلامى

در نظام اسلامى ايران كه برپايه توحيد و ايمان به خداى تعالى استوار گشته است, اعتقاد به اسلام و شناخت آن به عنوان مكتبى كه در تمام شئون زندگى انسانها داراى برنامه و هدف است, و همچنين وفادارى به احكام آن, از شرايط بديهى و اوّليه يك مسئول است. امام(ره) بدين نكته چنين اشاره مى فرمايد:
انتخاب اصلح براى مسلمين, يعنى انتخاب فردى كه تعهّد به اسلام و حيثيّت آن داشته باشد. ۲
ملّت مبارزِ متعهّد, با مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروهها, آراى خود را به اشخاصى دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسى, وفادار باشند… انحراف از اين امر مهم اسلامى, خيانت به اسلام و كشور است و موجب مسئوليت عظيم است. ۳
چرا كه اساساً كسى كه اعتقاد به اسلام ندارد و تعهّدى نسبت به احكام آن نشان

1.سوره طلاق, آيه۲: هر كه از خدا پروا كُند, خدا براى او راهى خواهد گشود.

2.صحيفه نور, ج۱۸, ص۱۳۶: در جمع جامعه روحانيت تهران و… (۱۳/۷/۱۳۶۲).

3.همان, ج۱۱, ص۲۶۹: پيام به مناسبت اوّلين دوره مجلس شوراى اسلامى (۲۳/۱۱/۱۳۵۸).

صفحه از 231