بخل و شُحّ (تنگ نظری) - صفحه 4

اين سخن ، بدين معناست كه امساك در حدّ اعتدال ، عقلاً و شرعا ، نكوهيده نيست و بخل ، شمرده نمى شود .
بر اين اساس ، بخل ، دو نوع ضد دارد : يكى ، ضدّى كه ارزش محسوب مى شود و آن ، انفاق در حدّ اعتدال و مشروع است كه سخا ، جود و كَرَم ، دانسته مى شود و بالاترين مراتب آن ، ايثار است . ديگرى ، انفاقِ خارج از حدّ اعتدال و مشروع است كه اسراف و تبذير ، شمرده مى گردد .
بنا بر اين ، آنچه به شمارى از اخلاق پژوهان نسبت داده شده كه بخل ، ضدّ سخا و جود و كَرَم نيست ؛ بلكه ضدّ اسراف است ، ۱ صحيح به نظر نمى رسد .
و امّا واژه «شُحّ» در روايات ، گاه با بخل ، يكسان دانسته شده ، ۲ و گاه براى مراتب بالاى بخل ، به كار رفته است . ۳

2 . مراتب بخل

بخل ، مراتبى دارد كه پايين ترين مراتب آن ، اِمساك در چيزى است كه مورد نيازِ بخيل نيست و براى او سودى ندارد . بالاتر از آن ، بخل نسبت به چيزى است كه در تملّك بخيل نيست ؛ يعنى نه تنها از دادن مال خود به ديگران امتناع مى ورزد ؛ بلكه مايل نيست كه ديگرى نيز به شخص ديگرى ، چيزى ببخشد! و خسيس تر از وى ، كسى است كه نه تنها نسبت به ديگران ، بلكه نسبت به خودش نيز بخل مى ورزد و حرص در انباشتن ثروت ، نمى گذارد كه مالش را حتى براى رفع نيازهاى شخصى خود ، مصرف نمايد .

1.. ر.ك : دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۵ ص ۳۶۹، دانش نامه جهان اسلام : ج ۳ ص ۴۴۲ .

2.. ر . ك : ص ۳۱۳ ح ۶ و ص ۳۱۵ ح ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ ...

3.. ر . ك : ص ۳۱۱ (بخل و تنگ نظرى / فصل يكم / تنگ نظرى ، شديدتر از بخل است) .

صفحه از 11