سر گذشت حديث در دوره معاويه - صفحه 110

پس از فتح مكّه, ابوسفيان كه هيچ راه نجاتى نمى يافت, به همراه خانواده اش و به ظاهر, اسلام آورد. ۱ پيامبر(ص), ضمن پذيرش اسلام آنان, خطاب به آنها چنين فرمود: «اذهبوا, أنتم الطلقاء; ۲ برويد كه شما آزاد شدگانيد» و به منظور جلب قلوب سياه آنان و تشويق به ترك كينه توزى شان نسبت به اسلام و مسلمانان, سهمى از زكات (المؤلّفة لقلوبهم) را براى آنان مقرّر فرمود. ۳
هند, دختر عتبة بن ربيعه, مادر معاويه است كه به گواهى تاريخ, زنى بدنام بود و در دشمنى با اسلام و مسلمين و اذيّت و آزار پيامبر(ص) شهره بود. كينه اش نسبت به حضرت حمزه, تنها با به شهادت رساندن ايشان و خوردن جگر وى, فرو نشست. ۴
خود معاويه, آن گونه كه هشام بن محمد كلبى (نسب شناس معروف) و اصمعى (اديب و دانشمند مشهور عرب) گفته اند, از بدو تولّد, در بين اعراب به چند نفر منسوب بوده است كه از آن جمله اند: عمارة بن وليد مخزومى, مسافر بن عمرو اموى و ابوسفيان بن حرب اموى. ۵ وى, پس از فتح مكّه اسلام آورد ۶ و در زمره نويسندگان پيامبر(ص) قرار گرفت; امّا خيلى زود, به خاطر نافرمانى اش, مورد نفرين پيامبر

1.على(ع) درباره اسلام ظاهرى بعضى از عرب مى فرمايد: وما أسلموا و لكن استسلموا…; لمّا أدخل اللّه العربَ فى دينه أفواجاً و أسلَمَت له هذه الأمّة طوعاً وكرهاً, كنتم ممّن دخل الدين, إمّا رغبةً وإمّا رهبةً, على حينٍ فازَ أهلُ السبق بسَبقهم و ذَهبَ المهاجرونَ الأوّلونَ بفضلهم. (نهج البلاغه, ترجمه سيد جعفر شهيدى, ص۲۸۱۰)

2.تاريخ الطبرى, ج۶, ص۴; الكامل, ابن الأثير, ج۳, ص۱۷۴; الامامة والسياسة, ج۱, ص۱۰۴; الأخبار الطّوال, ص۱۸۷.

3.تاريخ الخلفاء, السيوطى, ص۱۹۴; شرح ملاصالح مازندرانى بر اصول كافى, ج۱۱, ص۱۰۹ . همچنين به تفاسير اهل سنّت, ذيل آيه ۶۰, سوره توبه, رجوع شود.

4.النزاع و التخاصم, ص۱۴; بزم آورد, ص۱۶۱; نقش عايشه در تاريخ اسلام, سيد مرتضى عسكرى, ج۳, ص۸.

5.نقش عايشه در تاريخ اسلام, ج۳, ص۹.

6.أسدالغابة, ج۴, ص۳۸۵; البداية والنهاية, ج۸, ص۲۳ و ۱۲۵; تطهير الجنان واللسان, ابن حجر العسقلانى, ص۸ ـ۹; نهج الحق, العلامة الحلّى, ص۳۰۹; تاريخ الاسلام, حسن ابراهيم حسن, ج۱, ص۲۷۷.

صفحه از 127