نگاهي به حديث زينب عطاره - صفحه 12

پدر عبد اللّه ، صفوان، ابراهيم بن هاشم (راويان طبقه سوم)
عبد اللّه ، عبد الرحمن بن ابى نجران، سعد بن عبد اللّه (راويان طبقه چهارم)
احمد بن محمد ، پدر صدوق (راويان طبقه پنجم)
عده كلينى، محمّد بن يحيى (راويان طبقه ششم)
قابل توجه است با اين كه صدوق حدود پنجاه سال متأخر از كلينى است، طبقات نقل او كمتر از كلينى مى باشد.
علامه مجلسى درباره اين روايت فرموده است:
مجهول و يمكن عدّه في الحسان. ۱
علامه شعرانى در تعليقه بر شرح ملا صالح مازندرانى بر روضه كافى نوشته است:
... والحق أنّ رواية زينب العطارة ضعيفة. على فرض صدور شيء منها حقيقة من المعصوم لا نطمئن بحفظ الرواة وضبطهم جميع الألفاظ التي سمعوها، وإنما يحتاج إلى تكلّف التأويل والتوجيه بما يشمئز منه الطبع والالتزام بالمحالات. من يعتقد صدور جميع الروايات من المعصوم وعصمة الرواة من الخطأ والسهو والنسيان في نقل جميع ألفاظ الإمام عليه السلام ـ وهو اعتقاد سخيف ـ نرى في كثير من الأخبار المعتبرة نقل آيات القرآن ضمن كلام المعصوم غلطا ، مع أنا نعلم أنه عليه السلام لم يقرأ إلّا كما هو صحيحا. فالحق عدم التعرض لشيء مما ورد في رواية زينب العطارة والتوقف فيها. والعجب أنّ بعض الناس حاولوا تطبيق الرواية على العلوم الطبيعية والهيئة الإفرنجية، والبعد بينهما أبعد مما بين السماء والأرض. ۲
در ميراث حديث شيعه دفتر پانزدهم در مقاله «نگاهى به اخبار إنّ الأرض على الحوت» به گزارش روايات دلالت كننده بر چگونگى خلقت پرداختيم و ديدگاه ها را درباره اين مضمون آورديم.
نخستين ديدگاه از آن كسانى بود كه اين روايت ها را نادرست دانسته و حكم به جعلى و ساختگى بودن آنها داشتند. شخصيت هايى چون شيخ مفيد، سيد مرتضى، علامه كاشف الغطا، شيخ غلامحسين تبريزى، علامه سيد جعفر مرتضى عاملى، در

1.مرآة العقول، ج ۲۶، ص ۵ .

2.شرح الكافي ، مازندرانى، ج ۱۲، ص ۱۶۱.

صفحه از 21