تاريخ : چهارشنبه 1394/12/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49680
مروری بر تاریخچه و جایگاه کنونی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

مروری بر تاریخچه و جایگاه کنونی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار، رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در نشست خبری با خبرنگاران، عنوان کرد: موسسه در سال 1374 در قم آغازبه کار کرد و اکنون در بیستمین سال فعالیت این موسسه هستیم.

 به گزار ش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث اظهار داشت: موسسه دارالحدیث به صورت غیر رسمی از سال 69 در قالب کار‌های پژوهشی فعالیت داشت که با رشد فعالیت‌های خود، رسما کار خود را آغاز کرد.

هدف اصلی تأسیس موسسه دارالحدیث، تدوین دانشنامه جامع حدیثی بود

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار یادآور شد: در ابتدا، موسسه مشغول کار پژوهشی بود وهدف اصلی این بود که یک دانشنامه جامع حدیثی شامل کل احادیث به همراه آیات قرآن تنظیم شود تا همه آحاد مردم بتوانند از این موسوعه استفاده کنند.

 وی افزود: آیت الله ری شهری، رئیس موسسه دارالحدیث قبل از این زمان، اثری با عنوان «میزان الحکمه» در 10 جلد منتشر کرده بودند که به صورت کامل نبود و یکی از اهداف تشکیل این موسسه این بود که این اثر تکمیل شود، اما بعد از شروع کار، با توجه به نیازهای جامعه علمی و پیشنهاد علما و بزرگان دین، موسسه دارالحدیث به سمت کارهای دیگر پیش رفت.

تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث در موسسه دارالحدیث

 رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تصریح کرد: در ادامه کار، به تدریج، پژوهشکده علوم و معارف حدیث و دانشکده حدیث گسترش یافت و دانشگاه قرآن و حدیث در سال 91 و پژوهشگاه قرآن و حدیث در سال 92 رسما تأسیس شد.

 حجت الاسلام و المسلمین برنجکار بیان داشت: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در کنار دانشگاه و پژوهشگاه که فعالیت آموزشی و پژوهشی دارد، کارهای عمومی و ترویجی تحت عنوان معاونت فرهنگی دارد که  در این بخش، کارهای پژوهشی ویژه عموم مردم و برای همه سنین مختلف ارائه می‌شود.

 وی افزود: در معاونت فرهنگی موسسه دارالحدیث، فعالیت‌های رسانه ای، نرم افزاری، هنری و چندرسانه ای صورت می‌گیرد.

325 عنوان کتاب در موسسه دارالحدیث به چاپ رسیده است

 قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث یادآور شد: قسمت کنگره‌ها با عنوان «مرکز همایش‌های علمی» یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه است که در سال‌های اخیر، کنگره حضرت عبدالعظیم، مرحوم کلینی، رازی قزوینی، آیت الله مشکینی و کنگره سیدمرتضی علم الهدی برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار با بیان این که 325 عنوان کتاب در موسسه دارالحدیث به چاپ رسیده است، عنوان کرد: امور کتابخانه و مخطوطات به عنوان بزرگترین کتابخانه حدیثی کشور، بخش مجازی و آموزش‌های الکترونیکی از دیگر بخش‌های این موسسه است، همچنین قسمت امور بین الملل از دیگر بخش‌های این مجموعه است که ارتباط با خارج از کشور را به عهده دارد و یکی از فعالیت‌های آن، ترجمه کتب تولید شده در دارالحدیث به زبان‌های دیگر است.  

برگزاری مراسم بزرگداشت بییستمین سالگرد تأسیس موسسه دارالحدیث با حضور آیت‌الله نوری همدانی

 وی اظهار داشت: مراسم بزرگداشت بییستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در روز پنج شنبه (13 اسفند) از ساعت 8 و سی دقیقه الی 11 صبح در سالن همایش‌های موسسه برگزار می‌شود و پس از همایش نمایشگاه آثاردارالحدیث و خرید کتاب‌های دارالحدیث با 50 درصد تخفیف عرضه می‌شود.

 رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تصریح کرد: این مراسم بر اساس تصمیم شورای مدیران موسسه گرفته شده است و هدف از این مراسم، معرفی دارالحدیث به جامعه علمی  است.

 حجت الاسلام و المسلمین برنجکار افزود: برای معرفی موسسه دارالحدیث به جامعه علمی 3 کار صورت گرفت، از جمله مجموعه آثار تحت عنوان «دارالحدیث در آینه پژوهش» در روز همایش ارائه می‌شود، همچنین کارنما یکی از کارهایی است که توسط موسسه تولید شده است، خبرنامه دارالحدیث نیز مجموعه ای از مصاحبه‌ها و گزارش‌های مسئولین دارالحدیث است که در روز مراسم توزیع می‌شود.

 وی تأکید کرد: یکی دیگر از اهداف برگزاری مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس موسسه دارالحدیث، ارزیابی و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف موسسه است که بدین منظور کمیته‌هابی تشکیل شد و مسئولان این کمیته ها،  ارزیابی‌های خود پس از نقد و بررسی ارائه خواهند داد.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث عنوان کرد: به مناسبت بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس درالحدیث، چهار کمیته در بخش‌های پژوهشگاه، دانشگاه، معاونت فرهنگی و کنگره‌های علمی تشکیل شده است تا به ارزیابی عملکرد خود در موسسه بپردازند.

4 هزار و 967 دانشجو در موسسه دارالحدیث مشغول به تحصیل هستند

 حجت الاسلام و المسلمین برنجکار اظهار داشت: در مراسم بزرگداشت، کمیته‌های تشکیل شده در میزگردی به ارائه گزارش خود می‌پردازند، همچنین آیت الله ری شهری، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان از جمله سخنرانان این همایش هستند.

 وی در پایان گفت: هم اکنون در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، 2 هزار 891 نفر در مقطع کارشناسی، هزار و 898 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین 178 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند، همچنین 2 هزرا و 96 نفر در مقطع کارشناسی، هزار و 97 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 24 نفر در مقطع دکتری از موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث فارغ التحصیل شده اند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :