تاريخ : پنج شنبه 1394/12/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49707
دنیا تشنه فقه اهل بیت علیهم السلام است

دنیا تشنه فقه اهل بیت علیهم السلام است

آیت الله نوری همدانی در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، با بیان این که علوم و معارف اهل بیت را به میان مردم بیاوریم، گفت: دنیا تشنه فقه اهل بیت (ع) است و پژوهشگران باید پاسخ مناسبی در برابر اندیشه های غرب داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان امروز (۱۳ اسفند) در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث که در سالن همایش های موسسه برگزار شد، عنوان کرد: این شجره طیبه دارای ثمرات بسیار مهم است و نویسندگان کتب  و آثار منتنشر شده در موسسه دارای قلم قدرتمند هستند که گامی بزرگی در نشر معارف اسلامی برداشتند.

علمای بزرگ اسلام مواریث انبیاء و اولیا را جمع و حفظ کردند

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: علمای بزرگ اسلام مواریث انبیا و اولیا را جمع و حفظ کردند و این سفره گسترده و بابرکت در نتیجه اقدامات علمای بزرگ بود، احادیث اهل بیت (ع) بعد از زمان امام صادق (ع) جمع آوری شد، علمایی چون شیخ طوسی احادیث اهل بیت (ع) و جوامع ثانویه را جمع آوری، حفظ و منقح کردند.

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: در مرحله دوم، تصنیف، تألیف، تحقیق، تنظیم و باب بندی آثار به وجود آمد که با زحمات فراوان علما صورت گرفت، همچنین شرح و تفسیر وتبیین آثار به وسیله علمای اسلام صورت گرفت و راه اجتهاد و تحقیق را در برابر دیدگان گشوده شد.

وی افزود: علمای اسلام، احادیث اهل بیت را در قالب فتوای خود ذکر می کردند، بعدها شرح، تبیین و تفسیر مقارن و ... صورت گرفت.

معارف قرآن و اهل بیت (ع) در فقه و میان مردم نیامده است

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: متأسفانه آنچه که در قرآن و اخبار اهل بیت (ع) وجود دارد، در فقه نیامده است و آنچه که در فقه وجود دارد به میان مردم نیامده است و این مسأله یکی از مشکلات و موضوعات مهم در جامعه است.

آیت الله نوری همدانی عنوان کرد: موضوع جهاد با وجود این که بسیار مهم است و عزت و عظمت اسلام را به وجود می آورد، در کتب فقهی گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: در کتاب جواهر، به صورت کمرنگ به بحث جهاد پرداخته است و جهاد را در سه قسم تقسیم بندی کرده است، در حالی که امام خمینی (ره) با توجه به آیات قرآن کریم، جهاد را به ۱۰ قسم تقسیم کرده است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بیان کرد: در قرآن کریم انواع جهاد ها از جمله جهاد برای تأسیس حکومت صالح و عادلانه، جهاد در برابر ظلم ظالمان، جهاد برای نجات مستضعفان، جهاد برای برقراری عدالت، جهاد برای مبارزه با فساد، جهاد برای گرفتن حق مظلوم از ظالم و .. ذکر شده است.

مسلمانان همواره باید قدرتمند باشند

آیت الله نوری همدانی اظهارداشت: بر اساس مبانی اسلام، مسلمانان همواره باید آنقدر قدرت داشته باشند که بتوانند در برابر ظالمان بایستند، همانند امروز که حکام آل سعود به مسلمانان بی گناه یمن ظلم می کنند.

وی با اشاره به این که مرزهای هوایی، خاکی و آبی در هر کشوری وجود دارد، گفت: صاحب جواهر دلیلی بر وجود حفظ مرزهای اسلامی نمی بیند و تمسک به اصل برائت می کند، در حالی که آیت الله طباطبایی در تفسیر آیه ۵۰ سوره آل عمران، برای این مطلب ۱۵ مورد بیان کرده است و در ۵۰ صفحه به این موضوع پرداخته است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: آنچه که در اخبار اهل بیت و قرآن است در فقه ما نیامده است و آنچه که در فقه آمده است برای مردم بیان نشده است، در حالی که باید به این موضوع پرداخته شود.

علوم انسانی باید بر اساس سنن الهی، مبانی اسلام و معارف اهل بیت (ع) ایجاد شود

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی دیگر از موضوعات است که خیلی مورد توجه فقه قرار نگرفته است، در حالی که روایات بسیاری در خصوص امربه معروف و نهی از منکر بیان شده است، آیات زیادی نیز در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان این که سنن الهی به دستور خداوند قابل تغییر نیست، عنوان کرد: علوم انسانی که در دانشگاه های ایران تدریس می شود، همان علوم انسانی غرب است، درحالی که همان گونه که مقام معظم رهبری (مد ظله) فرمودند، کتب علوم انسانی باید بر اساس سنن الهی، مبانی اسلام و معارف اهل بیت (ع) ایجاد شود و در اختیار دانشگاه ها و مراکز علمی قرار بگیرد.

راه حل مشکلات سیاست، فرهنگ و اقتصاد و ... در قرآن و احادیث است

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: راه حل مشکلات سیاست، فرهنگ و اقتصاد و ... در قرآن و احادیث است و باید تحولی در این زمینه به وجود آید.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: تألیف، تحقیق و پژوهش کارهای ارزنده ای است، اما این آثار را باید وارد جامعه کرد، ما باید آثار خود را در میان مردم کاربردی کنیم.

وی افزود: ما باید آنچه که در قرآن و احادیث وجود دارد وارد فقه شیعی کنیم و همیچنین این موارد را وارد زندگی مردم کنیم،

دنیا تشنه فقه اهل بیت (ع) است

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: این مردم در برابر قدرت های بزرگ ایستادند و می ایستند، امروز نظام ولایی قدرتمندی در ایران حاکم است که به واسطه مردم و به رهبری امام راحل ایجاد شده است.

آیت الله نوری همدانی با بیان این که علوم  و معارف اهل بیت را به میان مردم بیاوریم، گفت: دنیا تشنه فقه اهل بیت (ع)، است و پژوهشگران باید پاسخ مناسبی در برابر اندیشه های غرب داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسلمانان می توانند حرکت کنند و جلوی ظلم ها را  بگیرند و قدرت قوی به وجود اورند، فطرت این مردم اسلام است و این مردم همان مردمی هستند که انقلاب اسلامی را به وجود آورند، این علوم و معارف قرآن و اهل بیت باید به میان مردم بیاید و این مطالب باید برای مردم تبیین شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :