تاريخ : پنج شنبه 1394/12/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49761
شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد

شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد

آیت الله محمدی ری‌ شهری در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تاسیس دارالحدیث: شیرین ترین و ارزشمندترین میوه این شجره طیبه پرورش نیروهای جوان و کارآمد در حوزه قرآن و حدیث و به ویژه در رشته های علوم انسانی است.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت:
پرورش نیروهای کارآمد، جوان و متخصص در حوزه قرآن و حدیث در رشته‌های علوم انسانی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور شیرین ترین و ارزشمندترین میوه های این شجره طیبه است.
آیت الله محمد محمدی ری شهری در همایش بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث که با حضور آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله امینی و حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و بسیاری از علما، محققین و مسئولان استانی قم و نمایندگان بیوت مراجع عظام قم برگزار شد، با بیان این جمله که خداوند منان را از عمق جان سپاسگزارم که با توفیق او و عنایات امام عصر(عج) شجره طیبه دارالحدیث بیست ساله شد، عنوان کرد:
هدف دارالحدیث تلاش سازمان یافته برای ارائه محاسن و زیبایی‌های علوم و معارف اهل بیت(ع) و آشنا کردن جهانیان با معارف آنان است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت:
هدف اصلی این موسسه، تلاش برای پاسخگویی به رهنمود بسیار مهم و سرنوشت ساز امام هشتم علیه السلام است که در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان « امر » شما را احیاء کرد، فرمودند، علوم ما را فراگیرند و آن را بیاموزند و مردم را با زیبایی های کلام ما آشنا کنند زیرا که تنها راه جهانی کردن معارف اهل بیت آشناکردن جهانیان با زیبایی های کلام اهل بیت علیهم السلام است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با تأکید بر اینکه معارف اهل بیت(ع) چیزی جز معارف قرآنی نیست، بیان کرد:
احادیث کلید فهم قرآن کریم است زیرا تنها راه آشنایی با معارف عمیق قرآن بهره‌گیری از رهنمودهای اهل بیت(ع) است که بر اساس همین نگاه، دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث و زیر مجموعه‌های آن شکل گرفته است.

آیت الله محمدی ری شهری با اشاره به روند تاسیس موسسه دارالحدیث گفت:
در سال ۶۶ با یک مبلغ بسیار اندک و بسیار پر برکت که از سوی امام (ره) اهداء شد، با جمعی از محققان کار تکمیل کتاب میزان الحکمه در زیر زمین منزل شخصی ما آغاز شد، اما شکل رسمی نداشت و در سال های بعد، محققان ارجمندی به جمع اولیه پیوستند و در ساختمان جدیدی در کنار بیت آیت الله مشکینی این پژوهش ها انجام گردید تا در سال ۷۴ نیز با پیام پرمغز رهبرمعظم انقلاب دارالحدیث بطور رسمی شروع بکار کرد و در سال ۸۴ نیز ساختمان فعلی آماده بهره برداری شد و کارها به اینجا منتقل گردید.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث درباره روش کار این موسسه گفت:
محوریت قرآن در پرتو رهنمودهای اهل بیت، نگاه رسالی به حدیث و کاربردی کردن آن، در نظر گرفتن ملاک های علمی و تخصصی در آموزش و پژوهش و تلاش در جهت حاکمیت ارزشهای اخلاقی در کلیه شئوون پژوهشگران، اساتید و خدمتگزاران مهم ترین نکات در روش کاری دارالحدیث است و ضمن اشاره به دستاوردهای این نهاد افزود: ارزشمند‌ترین دستاورد این نهاد پرورش نیروهای جوان و کارآمد بخصوص در زمینه علوم انسانی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام همچنین تأسیس پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و احادیث را از دیگر دست آوردهای مهم دارالحدیث عنوان کرد و گفت: از این دانشگاه تاکنون تعداد سه هزار و ۲۰۰ دانشجو فارغ التحصیل شده اند و حدود ۵ هزار دانشجو نیز در این موسسه در حال تحصیل هستند.

رئیس موسسه دارالحدیث همچنین با بیان این نکته که در راستای الگو قرار دادن شخصیت های فرهیخته علمی، پنج کنگره علمی از جمله بزرگداشت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، شیخ ابوالفتوح رازی، ثقه الاسلام کلینی، عبدالجلیل رازی و آیت الله مشکینی توسط این موسسه برگزار شده است، عنوان کرد:
در دارالحدیث، ۴۰۰ اثر نیز در زمینه‌های مختلف علوم و معارف حدیثی تولید شده است.

آیت الله محمدی ری‌شهری همچنین به فعالیت دو کتابخانه بزرگ تخصصی در حوزه حدیث و تاسیس انتشارات دارالحدیث اشاره کرد و افزود:
بدنه اجرایی این مجموعه باید به دنبال برنامه‌ریزی برای جبران کاستی‌ها باشند تا بتوانیم در آینده به موفقیت‌های گسترده‌تر برسیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، عمق بخشیدن به پژوهش ها و مطالعات، بستر سازی برای همگانی کردن علوم حدیث و همچنین تبادل علمی با دانشگاه‌های خارجی و داخلی و تاسیس رشته‌های علوم انسانی مبتنی بر متون دینی را از دیگر اهداف دانشگاه قرآن و حدیث خواند و از مجموعه همکاران سختکوش خود در تاسیس این موسسه سپاسگزاری کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :