دعا برای امام مهدی(ع) تا او منجی باشد

پرسش :

در چند دعا، از خداوند خواسته شده است كه منجىِ بشر را همين مهدى موعود قرار دهد. مگر ترديدى در اين زمينه وجود دارد؟!



پاسخ :

اين گزارش ها چندان فراوان نيستند و هرچند در كتاب هاى معتبر و يا مشهورى نقل شده اند، امّا اسناد همه، مرسل اند و از اين رو، از نظر سندى، ضعيف به شمار مى آيند.[۱]با اين همه مى توان آنها را در قالب ادبيات گفتگو با خداى متعال، توجيه پذير دانست؛ خدايى كه هيچ گاه و در برابر هيچ چيزى دستش بسته نيست و كسى ياراى برابرى با او را ندارد؛ خداوند قادرى كه حتّى مقدّرات تعيين شده اش در قبضه اراده و مشيّت او قرار دارند و هر لحظه مى تواند تغييرشان دهد. در اين نگاه به هستى است كه ابراهيم(ع) ، نياى بزرگ ترين پيامبران الهى، خود را براى انجام دادن بديهى ترين فريضه الهى يعنى نماز، به عنايت الهى نيازمند مى بيند و ندا بر مى آورد: «رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّل دُعَاءِ» ،[۲]با آن كه ترديدى نيست كه ابراهيم(ع) از اوّابين و نمازگزاران حقيقى بوده است. پس مؤمنان، همه و هميشه بايد از خدا بخواهند كه بر همان خير و صلاحى باشند كه خداوند برايشان مقدّر كرده و در اجراى فرمان ها و خواست الهى، در جايگاه مقدّر خود باقى بمانند و خداى ناكرده، كسانى ديگر جايشان را نگيرند تا از پاداش عظيم الهى بى بهره نمانند. ما بايد همواره از خداوند بخواهيم كه منجى بشر، همان امام دوازدهم ما باشد و ما نيز پيرو پا در ركاب ايشان باشيم.

اللَّهُمَّ... وَاجعَلنا مِمَّن تَنتَصِرُ بِهِ لِدينِكَ ،... ولا تَستَبدِل بِنا غَيرَنا .[۳]خدايا!... ما را از ياوران دينت قرار بده... و كسى ديگر را در اين امر به جاى ما مگذار.


[۱]اجعَلهُ القائِمَ المُنتَظَرَ؛ او را قائمى قرار بده كه چشم به راهش باشند. (ر.ك: ص ۸۸ ح ۱۰۴۳) .

اجعَلهُ الدّاعِىَ إلى  كِتابِكَ ،وَالقائِمَ بِدينِكَ ؛ خدايا! او را دعوتگر به كتابت و برپا دارنده دينت قرار بده. (ر.ك: ص ۱۷۰ ح ۱۰۵۹) .

وَاجعَلهُ القائِمَ بِأَمرِكَ ؛ او را قائم به امرت قرار بده (ر.ك: ص ۲۲۴ ح ۱۰۷۸).

اجعَلهُ الإِمامَ المُنتَظَرَ ؛ خدايا! او را امامى قرار بده كه انتظارش را مى كشند (ر.ك: ص ۲۴۲ ح ۱۰۸۶، به نقل از المقنعة).

وَاجعَلهُ القائِمَ المُؤَمَّلَ ، وَالوَصِىَّ المُفَضَّلَ ، وَالإِمامَ المُنتَظَرَ ، وَالعَدلَ المُختَبَرَ ؛ و او را قيام كننده اى كه به وى اميد بسته اند و وصىّ برترى داده شده و امامى كه چشم به راهش هستند و عدل آزموده قرار بده (ر.ك: ص ۴۳۲ ح ۱۱۲۱)

.

[۲]ابراهيم: آيه ۴۰.

[۳]ر.ك: ص ۹۲ ح ۱۰۴۳ و ص ۲۵۵ ح ۱۰۹۰ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت