رساله شيخ بهايي در باره محمّد بن اسماعيل - صفحه 63

4. محمّد بن إسماعيل الأزدي کوفي
5. محمّد بن إسماعيل بن بزيغ أبوجعفر مولى المنصور أبي جعفر کوفي
6. محمّد بن إسماعيل البلخي
7. محمّد بن إسماعيل بن جعفر العلوي
8. محمّد بن إسماعيل بن جعفر بن محمّد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب(
9. محمّد بن إسماعيل الجعفري
10. محمّد بن إسماعيل بن خثيم الکناني
11. محمّد بن إسماعيل بن رجاء بن ربيعة الکوفي الزبيدي
12. محمّد بن إسماعيل بن سعيد بن عزرة البجلي الکوفي
13. محمّد بن إسماعيل الصميري قمي
14. محمّد بن إسماعيل بن عبدالرحمان الجعفي الکوفي
15. محمّد بن إسماعيل المخزومي المدني
16. محمّد بن إسماعيل بن ميمون الزعفراني أبو عبداللّه
17. محمّد بن إسماعيل الهمداني (ر.ک: المعجم الموحّد: ج 2 ص 237 ـ 239) البته ممکن است جستجوى بيشتر، افراد ديگرى را نيز به اين فهرست اضافه کند.

4.آراء مطرح در تعيين محمّد بن اسماعيل

چهار قول در شناخت و تعيين محمّد بن اسماعيلِ مذکور در صدر اسناد کافى، در ميان حديث پژوهان، وجود دارد. اين نظرات عبارت اند از:

الف.نظريه اول يا نظر مشهور

صاحبان اين قول معتقدند، مراد از محمّد بن اسماعيل در اين بحث، بندقى نيشابورى است. اين رأى، مربوط به مشهور دانشمندان است که برخى از ايشان عبارتند از:
ميرداماد در الرواشح ( الرواشح: 71)، استرآبادى در منهج المقال (منهج المقال: ص 283)، تفرشى در نقد الرجال (نقد الرجال: ص 293 رقم 123)، صاحب معالم در منتقى الجمان (منتقي الجمان: ج 1 ص 44)، ماحوزى بحرانى در بلغة المحدثين (بلغة المحدثين: ص 404) و معراج اهل الکمال (معراج اهل الکمال: ص 116)، قهپايى در مجمع الرجال (مجمع الرجال: ج 5 ص 154)، شيخ حر عاملى در وسائل الشيعة (وسائل الشيعة: ج 20 ص 316 رقم 984)، ابو على حائرى در منتهى المقال (منتهي المقال: ص 261)، فاضل خواجويى در الرسائل الرجاليه (الرسائل الرجالية: ص 100)، ابوالهدى کلباسى در سماء المقال (سماء المقال: ص 474)، حجة‌الإسلام شفتى در الرسائل الرجالية (الرسائل الرجالية: ص 592)، آية اللّه بروجردى در ترتيب اسانيد

صفحه از 75