حاشية الصحيفة السجادية - صفحه 266

قال: حدّثنا علي بن مالك، قال: حدّثنا أحمد بن عبد اللّه ، قال: حدّثنا محمد بن صالح، عن عمير بن المتوكل بن هارون، قال: حدّثني أبي المتوكل، قال: لقيت يحيى بن زيد بن علي... .
در برگ b80 سلسله سند كاتب نسخه تا راوى اوّل چنين آمده است:
أجاز لي أخي أبو القاسم عبد اللّه بن محمّد بن سلمة الفرهاذجردي ـ سلّمه اللّه ـ أن أروي الصحيفة بتمامها عنه عن أبي بكر الكرماني رحمه اللهبروايته عن رجاله كما كتبناه صح.
در صفحه عنوان (برگ b39) نام كتاب چنين آمده است:
كتاب في الدعوات من قِبَل علي بن الحسين جد جعفر بن محمد الصادق أبو علي ـ رحمة اللّه عليه ـ و يسمى كتاب الكامل؛ لحسن ما فيه من الدعوات. ۱
حتى صحيفه اى كه مؤسّسة الامام زيد به چاپ رسانده، همانند نسخه شيعيان و با همان اسناد است كه براى زيدى نشان دادن آن ، در مقدمه تلاش كرده اند ، تمامى راويان صحيفه از جمله بهاء الشرف و عكبرى و ابن اعلم و شيبانى و... را زيدى معرفى كنند.
براى مشخصات نسخه هاى بيشترى از صحيفه متداوّل كه در كتاب خانه هاى يمن نگهدارى مى شود ر . ك: فهرس المخطوطات اليمنية لدار المخطوطات والمكتبة الغربية بالجامع الكبير صنعاء، ج 1، ص 897ـ900 (13 نسخه)؛ مصادر التراث في المكتبات الخاصة في اليمن، ج 1، ص 249 و 143 و 381 و 484 و 445 (6 نسخه)، ج 2، ص 135 و 199 و 285 و 302 (6 نسخه)؛ فهرس مخطوطات المكتبة الغربية بالجامع الكبير بصنعاء، احمد محمد عيسوى و محمد سعيد المليح، يمن، مجلس القيادة الهيئة العامة للآثار و دور الكتب، 1398ق، ص 373ـ374 (5 نسخه).

1.اين يادداشت كهن ترين اشاره به وجه تسميه «كامله» بودن صحيفه است. سيد على خان مدنى هم در رياض السالكين (ج ۱، ص ۱۰۰) بدان اشاره مى كند: و وصفها بالكاملة، لكمالها فيما ألّفت له، أو لكمال مؤلفها على حدّ «كل شيء من الجميل جميل». اين كه بعدها آية اللّه مرعشى وجود صحيفه ناقصه اى در ميان زيديان را توجيه كامله خواندن صحيفه مشهور عنوان نمود، ظاهرا بايد با ترديد همراه باشد: وجه تلقّب الصحيفة السجادية بالكاملة، على ما سمعته من السيد جمال الدين الكوكباني، أنّه توجد عند الزيدية هذه الصحيفة، لكنها ليست بتامّة، تنقص عن هذه و تقرب من نصفها، واشتهرت هذه بالكاملة في قبال تلك، واللّه العالم. صحيفه سجاديه با مقدمه : آية اللّه مرعشى و سيد محمد مشكات، به خط طاهر خوشنويس، با تصحيح و مقابله و انتشار: محمد آخوندى، تهران، ۱۳۶۱ق، ص كط؛ و باز چاپ آن در «مقدّمتان توثيقيّتان حول الصحيفة السجادية»، مجله علوم الحديث، س ۲، ش ۳، محرم ـ جمادى الآخر ۱۴۱۹ق، ص ۵۰ ـ ۵۱. زيرا تاكنون نسخه اى كه با نام «صحيفه ناقصه» عرضه شده باشد، سراغ نداريم. يك نسخه اى هم كه بدون هيچ توضيح و ذكر آغاز و انجام با عنوان «الصحيفة السجادية الصغرى» در مكتبة آل الهاشمى در رجهان ـ صعده معرفى شده (ر . ك: مصادر التراث في المكتبات الخاصة في اليمن، ج ۱، ص ۳۸۱)، همان صحيفه سجاديه معروف است با سند شيخ طوسى و حواشى ابن ادريس كه در پايان همين نوشته مفصلاً معرفى مى شود و در واقع اشتباه فهرستنگار است. در واقع صحيفه اى كه در ميان زيديه رواج دارد همان است كه با سند «حدّثنا السيد الاجل نجم الدين بهاء الشرف» آغاز مى شود. يعنى از طريق شيعه اماميه و به طور خاص يا از طريق شهيد اوّل. به اين مطلب در چندين دست نويس كه در يمن كتابت شده اند، اشاره شده است. از جمله در انجامه نسخه ش ۱۷۳۶ مكتبة الغربية جامع كبير صنعا چنين آمده است: «قال في الام: نقلت هذه النسخة من نسخة بخط... احمد بن محمد بن صلاح... يذكر فيها ما لفظه نقلت هذه الصحيفة الكاملة الشريفة من خط... محمد بن مكى الشهير بالشهيد... و عارضتها ايضا بنسخة نقلتها منها و من غيرها». و همين طور در انجامه نسخه ۱۷۳۷ همان جا: «نقلت هذه الصحيفة من خط الشيخ احمد (؟ كذا) بن مكى الشهيد». ر . ك: فهرس المخطوطات اليمنية لدار المخطوطات والمكتبة الغربية بالجامع الكبير صنعاء، اعداد احمد محمد عيسوى و احمد يحيى الغمارى و...، قم، كتاب خانه آية اللّه مرعشى و مركز ديپلماسى وزارت امور خارجه ايران، ۱۳۸۴ش، ج ۱، ص ۸۹۷ ـ ۸۹۹.

صفحه از 564