شرح روايات « اراده خداوند » در اصول « الكافي » - صفحه 171

علّامه طباطبايى مى نويسد :
اراده اى كه در اخبار مطرح است، از صفات فعليه ، مانند رزق، خلق و آفرينش است و آن ، عينِ موجود و پديده هاى خارجى، مانند زيد، عمرو و آسمان است . ۱
استاد آشتيانى ، در ذيل اين روايت، روايات مشابهى ديگر را ذكر مى كند ، از آن جمله ، روايتى كه شيخ صدوق در كتاب التوحيد از اميرالمؤمنين عليه السلام ، در جواب ذعلب يمانى نقل مى كند: «ما كنت أعبد ربّاً لم أره. لم تره العيون بمشاهدة الأبصار... قبل كلّ شى ء، فلا يقال شى ء قبله و بعد كلّ شى ء، و لا يقال شى ء بعده، شائى الأشياء لا بهمّة دراك لا بخديعة... مريد لا بهامّة...». ۲ و در آيات شريفه «إِنَّمَآ أَمْرُهُ إِذَآ أَرَادَ شَيْئا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ»۳ و «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَ يُثْبِتُ»۴ خلق، ايجاد، اظهار و ابداء، مقصورند بر مشيّت و اراده. در اين كلام امام عليه السلام : «مريد لا بهامة و شاء لا بهامة»، نحوه وجود مشيّت و اراده ، بيان شده است.
و يا در روايت ديگر كه مى فرمايد: «فاعل لا باضطرار، مقدار لا بحركة، مريد لا بهمامة سميع لا بآلة، دراك لا بخديعة، شاء الأشياء لا بهمة». ۵
استاد مى نويسد :
در اين روايت و چند روايت ديگر، مريد، به معناى فاعل نيامده است ؛ زيرا اراده، به معناى احداث، توقّف بر مريد به معناى محدّث دارد. بنا بر اين، وقتى فرمود «فاعل باضطرار» ، مريد، صفت ذات آورده شده است، نه به معناى «همامه و ما يبدو فى الضمير» .
و يا در روايت ديگر از امام رضا عليه السلام كه مى فرمايد: «اوّل عبادة اللّه معرفته و أصل

1.بحار الأنوار ، ج ۴ ، ص ۱۴۵ .

2.التوحيد ، ص ۴۷۴ .

3.سوره يس ، آيه ۸۲ .

4.سوره رعد، آيه ۳۹.

5.التوحيد، ص ۱۹۰.

صفحه از 188