عقل و جهل در روايات « الكافي » - صفحه 14

برخى روايات نيز «خرد» را بدون واسطه ، از لوازم ايمان معرفى مى كنند از جمله اين حديث از امام على عليه السلام كه مى فرمايد :
ثلاثٌ من كنّ فيه كمل إيمانُهُ : العقلُ ، والحلمُ ، والعلمُ .۱
با اين بررسى ، روشن گرديد كه تناسب پاداش ، با دو محور : «ايمان» و «عمل صالح» ، از لوازم ايجاد شده از سوى پروردگار متعال براساس حكمت و عدالت است . آن گاه كه محور عمل ، فراهم گرديد ، از معيارهاى ارزش آن ، پايه هاى ايمانى است كه يكى از آنها خرد است . ۲ لذا با نقصان در هر كدام از اين دو ، پاداش آن عمل نيز كاهش مى يابد .
اين پاداش ، با عدالت نيز تناقضى ندارد ؛ چرا كه خداوند متعال ، بر اساس اصل «تسهيل» در اسلام ، تكليف را متناسب باتوان انسان ، در همه زمينه ها واجب مى كند و از هيچ كس ، بيش از توان فكرى و عملى اش انتظار نمى رود . لذا سختىِ عملِ آن بنده اى كه بى جهت و بدون شناخت صحيح ، به عملى فراتر از توان خود اقدام مى كند ، متوجّه خود اوست ، نه پروردگار . بدين جهت ، بعضى از روايات ، پاداش را در گرو عقل انسان دانسته اند . ۳
در اين جا ،با توجّه به روايات موجود در جلد اوّل الكافى (كتاب عقل و جهل) ، موضوعاتى كه ضرورت وجود عقل را در آدمى پررنگ مى كنند و حكمت وجودش را در انسانْ نمايان مى سازند ، به طور اجمالى ، معرّفى مى گردند :
1 . مژده هدايت به صاحب عقل : ص 14 ، ح 12 ؛
2 . اتمام حجّت با عقل : ص 14 ، ح 12 ؛
3 . اثبات ربوبيت با برهان : ص14 ، ح 12 ؛

1.غرر الحكم ، ص ۴۶۵۸ (به نقل از ميزان الحكمة ، ج ۱ ، ص ۳۷۲ ، ح ۱۳۲۲) .

2.الكافى ، ج ۱ ، ص ۱۴ ، ح ۱۱ و ص ۳۱ ، ح ۲۸ .

3.همان ، ص ۱۳ ، ح ۹ و ص ۳۰ ، ح ۲۶ .

صفحه از 37