راويان مشترك و مشتركات « الكافي » - صفحه 235

است ؛ ولى عند الاطلاق ، انصراف به دومى دارد .
آية اللّه خويى مى نويسد :
عند الإطلاق ينصرف إلى الثانى ، لأنّ الصيرفى ، فروايته فى الأحكام و غيرها قليلة . ۱
4 . عمار بن مروان ، از عناوينى است كه بين تعدادى از راويان ، مشترك است ؛ ولى عند الاطلاق به عمار بن مروان يشكرى ، انصراف دارد .
آية اللّه خويى مى نويسد :
انّ المذكور فى الروايات وهى كثيرة ، عمار بن مروان بلاتقييد ، ولا ينبغى الشكّ فى انصرافه إلى من هو المعروف المشهور و له كتاب و هو عمار بن مروان اليشكرى. ۲
5 . سعيد السمان ، بين سعيد بن عبد الرحمان السمان و سعيد بن عبيد السمان ، مشترك است ؛ ولى عند الاطلاق ، به سعيد بن عبد الرحمان ، انصراف دارد .
آية اللّه خويى مى نويسد :
ثمّ إنّ سعيد بن عبيد و إن كان سماناً ايضاً لكن عند الإطلاق سعيد السمان ، ينصرف إلى سعيد بن عبد الرحمان لانّه المعروف المشهور و له كتاب . ۳

ج . راوى كتاب بودن

يكى از راه هاى تمييز مشتركات ، اين است كه كدام فرد از عنوان مشترك ، راوى كتاب يا اصل حديثى بوده است .
مثلاً عنوان حماد ، بين حماد بن عيسى و حماد بن عثمان ، مشترك است ولى اگر در سند روايتى ، «حماد ، عن حريز» ، قرار بگيرد ، مراد ، حماد بن عيسى است و اگر «حماد ، عن الحلبى» قرار بگيرد ، مقصود ، حماد بن عثمان است ؛ زيرا راوى كتاب

1.معجم رجال الحديث ، ج ۶ ، ص ۲۵۱.

2.همان ، ج ۱۲ ، ص ۲۵۸ ، ش ۸۶۴۳.

3.همان ، ج ۸ ، ص ۱۲۲ و ۱۲۳ ، ش ۵۱۴۳.

صفحه از 256