شرح حديث بيضه - صفحه 137

بنابراين ، اين رساله را پيرايه نگارش داده ، وسيله مجلس بهشت آيين خاقانى و هديه محفل ارم مشاكل سلطانى نمود ؛ رجاء واثق و استدعاء موافق است كه زيور استحسان خاطر ملكوت ناظر والا پذيرد ، و على اللّه التوكّل و التعويل و هو حسبنا و نعم الوكيل.
و قبل از شروع در ذكر حديث شريف نقل مى كنيم ما مجملى از احوال خير اشتمال جامع كتاب الكافي رحمه الله را كه راوى حديث مذكور است در آن كتاب ، به جهت مزيد وثوق و اعتماد بر او براى اداى حقّ تعليم و ارشاد او قدس سره.
پوشيده نماند كه شيخ جليل ثقة الاسلام ابو جعفر محمّد بن يعقوب بن اسحاق كلينى رضى الله عنه از قدماى مشايخ كبار اماميّة و رأس [و] رئيس محدثين اخيار اين فرقه ناحيه است ، مولد شريفش قريه كلين از اعمال رى ۱ و رحلتش در دارالسلام بغداد در ماه شعبان سيصد و بيست و هشت يا بيست و نه اتّفاق افتاده ، و در مقبره واقعه در خارج باب الكوفه ۲ مدفون است.
كتاب جامع الكافي كه معتمد عليه علماء شيعه و از هشتاد هزار بيت متجاوز است از مصنّفات شريفه او است ، و اشتمال بر بسيارى از اخبار صدق آثار ائمّه طاهرين ـ صلوات اللّه عليهم اجمعين ـ وارده در اصول و فروع دين مبين دارد ، و در مدّت بيست سال به تأليف آن كتاب اشتغال نموده و به آن جامعيت و حسن نظم و ترتيب إلى الآن تأليفى در حديث واقع نشده.
و جناب شيخ رضوان اللّه در زمان غيبت صغراى حضرت صاحب الزمان و خليفة الرحمن عليه صلوات الملك المنّان بوده ، و ادراك خدمت سفراء و وكلاى عظام كرام آن حضرت عليه السلام نموده.
و زمان غيبت صغرى آن زمانى بود كه مهر جهان آراى آن نور ديده حضرت خير البشر ، از نظر اكثر ناس در حجاب خفاء بود ، امّا چند نفر از معتمدين و موثّقين شيعه ـ

1.رجوع شود به مقدمه الكافي ، ج ۱ ، ص ۹ـ۱۲.

2.رجوع شود به جامع الرواة ، ج ۲ ، ص ۲۱۸ ؛ مجمع الرجال ، ج ۶ ، ص ۷۳ ؛ مقدمه الكافي ، ج ۱ ، ص ۴۰.

صفحه از 160