درنگی در تأويل روايات - صفحه 174

قصص از پيامبر روايت شده است که «ما تأويل اين آيه‌ايم». ۱ در حديثي ديگر به نقل از امام باقر عليه السلام آمده است که «قرآن تأويل دارد، پاره‌اي از آن واقع شده و پاره‌اي ديگر واقع نشده است ...». ۲ بنا بر حديثي، امام باقر عليه السلام در باره آيه 20 سوره سبأ گفتند که تأويل اين آيه هنگام قبض روح پيامبر صلي الله عليه و آله تحقق يافت. ۳ شخصي از امام صادق عليه السلام مراد از آيه 33 سوره احزاب (آيه تطهير) را پرسيد و امام به او پاسخ دادند: اين آيه در باره پنج تن نازل شده، سپس تأويل آن واقع گرديده که امامان بعدي‌اند. ۴ اين پاسخ حاکي از آن است که پرسش کننده به امر خارجي، نه معناي لفظ و استنتاجات لفظي، نظر داشته و امام در بيان مقصود خود واژه تأويل را به کار بردند. ۵ در باره آيه 6 سوره قصص از امام صادق عليه السلام روايت شده که پيامبر به حضرت علي و دو سبْط خويش نگريست و گريست و آنان را مستضعفانِ پس از خود ناميد، آن‌گاه امام صادق عليه السلام ادامه دادند که اين آيه تا روز قيامت در حق ما جاري است. ۶ از حضرت علي عليه السلام نيز در ذيل همين آيه نقل شده که آن در باره ماست. ۷ در حالي که همين توضيح با عبارت «ما تأويل اين آيه‌ايم » از پيامبر اکرم روايت شده است. امام کاظم عليه السلام نيز در بيان مراد از «اَبْناء» (فرزندان ) و «نساء» (زنان ) در آيه 61 سوره آل عمران (آيه مباهله ) از همين واژه استفاده کرد و فرمود که تأويل أَبْنَاءَنَا، امام حسن و امام حسين عليه السلام و تأويل نِسَاءَنَا، حضرت فاطمه( و تأويل أَنْفُسَنَا، حضرت علي عليه السلام است. ۸
گذشته از معناي مذکور براي تأويل ـ که کاربرد آن در حديث بسيار زياد است ـ ، در چند حديث، گاه براي شرح معناي مراد در يک آيه قرآن، واژه تأويل به کار رفته است؛ براي نمونه از حضرت علي در توضيح اين سخن حضرت ابراهيم ـ که «اِنّي ذاهبٌ اِلي ربّي» ـ روايت شده است که مراد از رفتن به سوي خدا بندگي کردن و تقرب جستن به اوست؛ امام اين بيان را از مقوله تأويل قلمداد کرده‌اند. ۹
همچنين است بياني ديگر از آن حضرت در توضيح آيه إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ که تأويل آيه قلمداد شده است. ۱۰ اين معناي تأويل براي غير قرآن نيز به کار رفته است؛ مثلاً در روايتي از امام باقر عليه السلام نام‌هاي پيامبر اسلام در هريک از صحف ابراهيم و تورات و انجيل و قرآن ذکر و معناي هر نام با عنوان

1.بحار الأنوار، ج ۲۵، ص ۲۵۵، به نقل از علل الشرايع.

2.بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۴۳.

3.بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۱۹۷ و نيز ج ۸۹، ص ۹۷، به نقل از بصائر الدرجات.

4.الکافي، ج ۸، ص ۳۴۵.

5.نيز ر.ک : بحار الأنوار، ج ۳۵، ص ۲۱۱ که در آن امام باقر، حضرت علي و حسنين عليهم السلام را تأويل آيه معرفي کرده‌اند.

6.بحار الأنوار، ج ۲۴، ص ۱۶۸.

7.«هِي لَنا اَوْ فينا»، ر.ک : بحار الأنوار، همانجا.

8.بحار الأنوار، ج ۴۸، ص ۱۲۸ ـ ۱۲۹.

9.التوحيد، ص ۲۶۶.

10.الکافي، ج ۳، ص ۲۶۱؛ براي مواردي ديگر، ر.ک : ج ۸، ص ۲۶۹ ـ ۲۷۰؛ بحار الأنوار، ج ۷، ص ۲۸۳.

صفحه از 203