7
تحفة الأولياء ج3

بسم اللّه الرحمن الرحيم

[ 5 ] كتاب ايمان و كفر ۱

1 . باب در بيان طينت مؤمن و كافر ۲

۱۴۴۹.على بن ابراهيم ، از پدرش ، از حماد بن عيسى ، از ربعى بن عبداللّه ، از مردى ، از على بن الحسين عليهماالسلام كه فرمود :«خداى عز و جل پيغمبران را از طينت عليّين ۳ آفريد» .
حاصل آنكه خدا دل هاى پيغمبران و بدن هاى ايشان را از آن طينت آفريد ، و دل هاى مؤمنان را از آن طينت خلق فرمود ، و خلق بدن هاى مؤمنان را از پست تر از آن قرار داد ، و كفار را از طينت سجّين ۴ آفريد ، و خدا دل ها و بدن هاى ايشان را از آن آفريد؛ پس در ميان دو طينت آميزش داد، و از اين راه است كه مؤمن ، كافر را مى زايد و كافر ، مؤمن را مى زايد . و از اين راه است كه مؤمن به گناه مى رسد و مرتكب آن مى شود ، و از اين جا است كه كافر به ثواب مى رسد و متوجه آن مى گردد؛ پس دل هاى مؤمنان ميل دارد با نهايت شوق ، به سوى آنچه از آن خلق شده اند ، و دل هاى كافران ميل دارد با غايت شوق ، به سوى آنچه از آن آفريده شده اند .

1.. و ايمان ـ به كسر همزه ـ ، در لغت به معنى گرويدن و تصديق كردن و باور داشتن است ، و در حقيقتِ معناى شرعى آن خلافِ بسيار است ، و آنچه از احاديثِ بسيار ظاهر مى شود اين است كه ايمان ، تصديق كردن است به دل ، با اقرار به زبان و عمل كردن به اعضا و جوارح و اركان . و كفر ـ به ضمّ اول و سكون دويم ـ ، در لغت به معنى ناگرويدن و ناسپاسى كردن است ، و در شريعت ، بنابر آنچه اكثر متكلّمان گفته اند : عدم ايمان است از كسى كه شأنش آن باشد كه مؤمن باشد . (مترجم)

2.. و طينت ـ به كسر اول ـ ، سرشت و آفرينش است . (مترجم)

3.. و عليّين ـ به كسر عين و لام و ياء مشدّدتين ـ ، بقعه اى است در آسمان كه ارواح مؤمنان به سوى آن بالا مى رود . و ضحاك در تفسير عليّين در سوره تطفيف [=مطففين] ،آيات ۱۸ و ۱۹ گفته است كه : عليّين، سدرة المنتهى است . و به روايت ابن عباس ، لوحى است از زبرجد سبز ، معلّق در زير عرش ، كه اعمال ابرار در آن مكتوب است . و بعضى گفته اند كه : آن، علم ديوان خير است كه فرشتگان ، اعمال نيكوكاران را در آن نويسند و درجات پادشاهان بهشت . و هيچ يك از اين معانى در اين جا مناسبتى ندارد ، و ظاهر اين است كه مراد از آن، بهشت پنج گانه و زمين پنج گانه باشد ، كه در باب خلق ابدان ائمه و ارواح و دل هاى ايشان گذشت . و آن طينتى است ، از هر طينتى بلندتر و گِلى است ، از هر گِلى خوش تر . (مترجم)

4.. و سجّين ـ به كسر سين و جيم مشدّدـ ، زيرترين جايى از دوزخ است . و آن طينتى است ، از هر طينتى پست تر و گِلى است ، از هر گِلى بدتر . (مترجم)


تحفة الأولياء ج3
6

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

[ 5 ] كِتَابُ الْاءِيمَانِ وَالْكُفْرِ

1 ـ بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَالْكَافِرِ

۱۴۴۹.عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسى، عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللّهِ، عَنْ رَجُلٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليهماالسلام ، قَالَ:«إِنَّ اللّهَ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ خَلَقَ النَّبِيِّينَ مِنْ طِينَةِ عِلِّيِّينَ قُلُوبَهُمْ وَأَبْدَانَهُمْ، وَخَلَقَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ تِلْكَ الطِّينَةِ، وَجَعَلَ خَلْقَ أَبْدَانِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ دُونِ ذلِكَ، وَخَلَقَ الْكُفَّارَ مِنْ طِينَةِ سِجِّينٍ قُلُوبَهُمْ وَأَبْدَانَهُمْ، فَخَلَطَ بَيْنَ الطِّينَتَيْنِ، فَمِنْ هذَا يَلِدُ الْمُؤْمِنُ الْكَافِرَ، وَيَلِدُ الْكَافِرُ الْمُؤْمِنَ، وَمِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنُ السَّيِّئَةَ، وَمِنْ هَاهُنَا يُصِيبُ الْكَافِرُ الْحَسَنَةَ؛ فَقُلُوبُ الْمُؤْمِنِينَ تَحِنُّ إِلى مَا خُلِقُوا مِنْهُ، وَقُلُوبُ الْكَافِرِينَ تَحِنُّ إِلى مَا خُلِقُوا مِنْهُ».

  • نام منبع :
    تحفة الأولياء ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    تحقیق : مرادی، محمد
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166143
صفحه از 764
پرینت  ارسال به