دوازدهم يا هفدهم ربيع الأول : كلينى و مفيد - صفحه 70

هم دال بر آن در ميان برخى از كتاب هاى شيعى وجود دارد . در اثبات الوصية هم ـ كه منتسب به مسعودى است ـ ، روز ولادت پيامبر صلى الله عليه و آله را ابتدا دوم ربيع الأوّل و پس از آن روز جمعه ، دوازدهم ربيع الأوّل دانسته و آن را اصحّ مى داند . ۱ در زيج مفرد ، اثر ابو جعفر محمّد بن ايّوب طبرى شيعى (زنده در ربع اخير سده پنجم) ، ولادت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در روز دوازده ربيع الأوّل ، درج شده است . ۲
بنا بر اين ، سخن علّامه مجلسى ، داير بر اين كه عقيده به روز دوازدهم ، در ميان شيعيان ، صرفا از كلينى است ، ۳ قابل قبول نيست ؛ زيرا رواياتى در برخى از منابع شيعه ، در تأييد اين نظر آمده است .
ابان بن عثمان احمر (م حدود 170 ق) روايتى در باره داستان ولادت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده و ضمن آن ، روز دوازدهم ربيع الأوّل را روز ولادت ايشان دانسته است : ۴عن علىّ بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن أبى عمير عن أبان بن عثمان رفعه بإسناده ، قال : لمّا بلغ عبد اللّه بن عبدالمطلّب (إلى أن قال) فولد رسول اللّه صلى الله عليه و آله عام الفيل لاثنتى عشرة ليلة مضت من ربيع الأوّل يوم الاثنين ... .۵
در بحار الأنوار ، به نقل از مواليد الأئمّة (كه در جايى ، آن را از جهضمى دانسته) ، پس از آن كه تولّد را در هفدهم ربيع الأوّل نقل كرده ، قول دوم را دوازده ربيع الأوّل ياد كرده است . اين ، نشان مى دهد كه در روايات شيعى قرن دوم يا سوم ، روايت دوازدهم

1.اثبات الوصية ، ص ۱۱۴ (قم : انصاريان ، ۱۴۱۷ ق) .

2.زيج مفرد (تهران : ميراث مكتوب ، ۱۳۸۶ ش) ، ص ۶۳ .

3.بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۴۸ .

4.كتاب المبعث والمغازى (به كوشش : رسول جعفريان ، قم ، ۱۳۷۵ ش) ، ص ۳۶ (به نقل از : كمال الدين ، ص ۱۹۶ ؛ تفسير القمى ، ج ۱ ، ص ۳۷۳) .

5.كمال الدين ، ص ۱۹۶ .

صفحه از 88