دوازدهم يا هفدهم ربيع الأول : كلينى و مفيد - صفحه 71

ربيع الأوّل هم بوده است . ۱
ابن طاووس هم مى نويسد :
قد روينا فى كتاب التعريف للمولد الشريف عدّة مقالات أنّ اليوم الثانى عشر من ربيع الأوّل كانت ولادة رسول اللّه صلى الله عليه و آله فصومه احتياطا للعبادة بما يبلغ الجهد إليه . ۲
نكته ديگر ، آن است كه ابن طاووس معتقد است كه ما در كتب برخى از اصحاب خود از عجم ، يافتيم كه مستحب است در روز دوازدهم ، دو ركعت نماز با حمد و سه بار سوره كافرون و ركعت دوم ، حمد با سه بار قل هو اللّه ، خوانده شود . ۳ اين هم مى تواند شاهدى بر آن باشد كه شيعيان عجم ، ولادت را دوازدهم ربيع الأوّل مى دانسته اند .

ب . هفدهم ربيع الأوّل

اين نظريه ، در ميان شيعيانْ شهرت يافته و قديمى ترين مورّخ رسمى تواريخ شرعى ـ كه كتابش برجاى مانده ـ ، يعنى شيخ مفيد ، در رساله مسار الشيعة و برخى از آثار ديگر خود ، هفدهم ربيع الأوّل را روز ولادت دانسته است . علّامه تُستَرى مى نويسد :
ما پيش از شيخ مفيد ، به هيچ عبارتى دست نيافتيم كه روز هفدهم را روز ولادت بداند . ۴
ضمن اشاره به اين كه در تاريخ أهل البيت ـ كه كهن ترين متن درباره تواريخ شرعى اهل بيت عليهم السلام است ـ ، يادى از روز تولّد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نشده است . ۵

1.بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۵۰ .

2.الإقبال ، ص ۵۹۹ .

3.همان جا .

4.تواريخ النبى والآل ، ص ۲۰ .

5.مقايسه كنيد با : تاريخ اهل البيت عليهم السلام ، ص ۸۳ .

صفحه از 88