دوازدهم يا هفدهم ربيع الأول : كلينى و مفيد - صفحه 74

دهم آن مى دانند . ۱
شهرت روز هفدهم ، به حدّى است كه بعدها مجلسى نوشت :
اتّفاق اماميه روى همين تاريخ است ، گرچه بيشتر مخالفان ، روز دوازدهم را معيّن كرده اند . تنها كلينى ، روز دوازدهم را گفته است كه مى تواند اختيار آزادانه او يا از روى تقيّه باشد . ۲
به هر روى ، روز هفدهم ، به عنوان روز ولادت ، تقريبا ميان شيعه شهرت داشته و اجماعى تلقّى شده است . ۳
مرحوم مجلسى از كتاب مواليد الأئمّة عليهم السلام نقل كرده است كه ولادت پيامبر صلى الله عليه و آله در هفدهم ربيع الأوّل عام الفيل ، روز جمعه در وقت زوال بوده و گفته اند كه وقت طلوع فجر ، چهل سال پيش از بعثت ، و مادرش در ايام تشريق در نزديكى جمره وسطى در منزل عبد اللّه بن عبد المطلب ، حامله شد و در شعب ابى طالب ، خانه محمّد بن يوسف در زاويه انتهايى . ۴ البته در همين كتاب مواليد الائمّة آمده است :
گفته اند كه تولّد ، روز دوشنبه آخر روز دوازدهم ربيع الأوّل سال 908 اسكندرى در شعب ابى طالب ، در وقت پادشاهى انوشيروان بوده است . ۵
راوندى هم در قصص الأنبياء ، روز هفدهم را روز ولادت پيامبر صلى الله عليه و آله دانسته است . ۶
ابن طاووس هم درباره رسميت عقيده به هفدهم در اقبال مى نويسد :
إن الذين أدركناهم من العلماء كان عملهم (علمهم) على أن ولادته المقدّسة صلى الله عليه و آله

1.ر . ك : اعلام الورى ، ج ۱ ،ص ۴۲ . نظريه دوم يا دهم ، رواياتى است كه در طبقات ابن سعد (ج ۱ ، ص ۱۰۰ ـ ۱۰۱) آمده است .

2.بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۴۸ .

3.ميزان السماء ، ص ۴۲۷ .

4.بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۵۰ .

5.همان جا .

6.قصص الأنبياء ، ص ۳۱۶ .

صفحه از 88