دوازدهم يا هفدهم ربيع الأول : كلينى و مفيد - صفحه 77

افزوده ۱ مى گويد :
ما پيش از شيخ مفيد ، هيچ نصّى از قدما در باره روز هفدهم نداريم ؛ امّا روايات نُه گانه نيز در واقع دو روايت است كه دومى آنها ، دلالتى بر اين كه تولّد ، روز هفدهم باشد ، ندارد . ۲
اگر چنين باشد ، در آن صورت ، روايت موجود در مسار الشيعة ، صراحتى در اخبار به اين كه روز هفدهم ، روز ولادت است ندارد ؛ بلكه اهميت اين روز مى تواند به مسئله ديگرى باشد كه از آن جمله ، احتمال تحقّق معراج در اين روز است . علّامه تُسترى ، ۳ بلافاصله با اشاره به آنچه كه ابن طاووس به نقل از كتاب شفاء الصدور از ابو بكر نقّاش آورده است ـ كه معراج در شب هفدهم ربيع الأوّل رخ داده و بر آن اساس ، لزوم تعظيم آن روز را توصيه كرده ـ ، اين احتمال را مطرح كرده است كه اهميت روزه آن روز به اين جهت باشد . ۴
البته روايت موجود در تهذيب ، صراحت در اين امر دارد و تعبير به تعيين روز هفدهم ، گويا از متن روايت است .
درباره سيره صالحان بايد گفت كه نظر كلينى و صدوق ، اگر به عنوان دو رجل علم و حديث در شيعه شناخته مى شوند ، برخلاف اين سيره است . به علاوه نمى دانيم اين سيره ، قبل از قرن چهارم هم بوده است يا نه!

ج . دهم ربيع الأوّل

امّا نظر ديگرى كه به امام باقر عليه السلام منسوب شده ، روز دوشنبه دهم ربيع الأوّل است .

1.تواريخ النبى والآل ، ص ۲۰ .

2.مستدرك الوسائل ، ج ۷ ، ص ۵۲۱ .

3.همان ، ص ۱۹ .

4.الإقبال ، ص ۶۰۱ .

صفحه از 88