دوازدهم يا هفدهم ربيع الأول : كلينى و مفيد - صفحه 81

و باز در ادامه ، عين عبارت و استدلال هاى زبير بن بكار آمده است :
قال الزبير بن بكار : حملت به اُمّه فى أيّام التشريق فى شعب أبى طالب عند الجمرة الوسطى . وولد بمكّة بالدار المعروفة بمحمّد بن يوسف أخى الحجّاج بن يوسف لثنتى عشرة ليلة خلت من شهر رمضان . ۱
سوم ، روايت ديگر كه هر چند حمل را در محرم دانسته ، امّا ولادت را در رمضان مى داند :
ورواه الحافظ ابن عساكر من طريق محمّد بن عثمان بن عقبة بن مكرم عن المسيّب بن شريك عن شعيب بن شعيب عن أبيه عن جدّه قال : حمل برسول اللّه صلى الله عليه و آله فى يوم عاشوراء فى المحرّم وولد يوم الاثنين لثنتى عشرة ليلة خلت من شهر رمضان سنة ثلاث وعشرين من غزوة أصحاب الفيل . ۲
چهارم ـ كه به جاى دهم ، به دوازدهم رمضان اشاره دارد ـ ، خبر سلامى در كتاب التاريخ كه گفته است :
انه ولد ليلة يوم الاثنين ، الثانى عشر من رمضان عام الفيل ، مع طلوع الفجر . ۳

روز ولادت : جمعه يا دوشنبه

تفاوت ديگر ، اين است كه در ميان شيعه ، روز جمعه شهرت دارد و در ميان اهل سنّت ، روز دوشنبه . در عبارت كلينى ، دوازدهم ، روز ولادت است ؛ امّا مصادف با روز جمعه است ، نه دوشنبه .
براى شيعه ، اين مهم بوده است كه ولادت پيامبر صلى الله عليه و آله ، روز جمعه بوده ، نه دوشنبه كه اهل سنّت ، غالبا آن را گفته اند . ۴

1.همان جا .

2.همان ، ج ۲ ، ص ۲۶۱ .

3.آثار الباقية ، ص ۴۲۳ ـ ۴۲۴ .

4.ر . ك : بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۴۹ .

صفحه از 88