دوازدهم يا هفدهم ربيع الأول : كلينى و مفيد - صفحه 82

يك روايت شيعى ، روى اين نكته تأكيد كرده است . على بن جعفر مى گويد :
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَخِى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عليه السلام فَقالَ إِنِّى اُرِيدُ الْخُرُوجَ فَادْعُ لِى قَالَ وَمَتَى تَخْرُجُ قَالَ يَوْمَ الْاءِثْنَيْنِ فَقَالَ لَهُ وَلِمَ تَخْرُجُ يَوْمَ الْاءِثْنَيْنِ قَالَ أَطْلُبُ فِيهِ الْبَرَكَةَ لِأَنَّ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله وُلِدَ يَوْمَ الْاءِثْنَيْنِ قَالَ كَذَبُوا وُلِدَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَمَا مِنْ يَوْمٍ أَعْظَمَ شُؤْما مِنْ يَوْمِ الْاءِثْنَيْنِ يَوْمَ مَاتَ فِيهِ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَانْقَطَعَ فِيهِ وَحْىُ السَّمَاءِ وَظُلِمْنَا فِيهِ حَقَّنَا .۱
به هر حال ، كراهت سفر در روز دوشنبه ، منشأش همين است كه روز دوشنبه ، روز وفات است ، نه روز تولّد . ۲

وقت حمل

در اين باره ، سه نظر وجود دارد :
اوّل ، ايام تشريق ، كه كلينى آن را نقل كرده است . اين سخن كلينى ، با اين اعتراض مواجه شده است كه در اين صورت ، چه طور تولّد مى تواند در ربيع الأوّل باشد؟ پاسخ ارائه شده با تفصيلاتى كه مرحوم مجلسى داده ، به باور اعراب جاهلى ، به نسى ء و جابه جا كردن ماه هاى حرام بر مى گردد كه با پيچيدگى هاى محاسباتى روبه رو شده است . ۳
دوم ، هجدهم جمادى الثانى ، كه شيخ صدوق در كتاب النبوة آورده است . ۴ اگر اين تاريخ درست باشد ، تولّد بايد دوازدهم ربيع الأوّل باشد كه دوره حمل بيش از نُه ماه نباشد . ۵

1.وسائل ، ج ۱۱ ، ص ۳۵۲ .

2.مستطرفات ، ص ۶۴۷ .

3.بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۵۲ .

4.به نقل از الإقبال ، ص ۶۲۳ .

5.ر . ك : تواريخ النبى والآل ، ص ۲۰ . اين برداشت ، براساس روايتى از امام باقر عليه السلام است كه نهايت دوره حمل ، نه ماه است ، نه بيشتر (الكافى ، ج ۵ ، ص ۵۲ ، ح ۳) .

صفحه از 88