این حدیث ارائه نمودهاند، تا کنون پژوهشی با نگرشی جامع نسبت به بررسی سندی و محتوایی حدیث مذکور منتشر نشده است. همچنین در خصوص مسأله پژوهش _ که چگونگیِ نگرش صحیح به جایگاه امام است _ عالمانی چون شیخ مفید،۱ جعفر سبحانی،۲ سید اسدالله شوشتری۳ و سید علی میلانی۴ بر مبنای معارف به دست آمده از اهل بیت علیهم السلام ، به نگارش کتاب در این زمینه همت گماردهاند. از سوی دیگر، مسأله غلو در شأن امامان علیهم السلام ، همواره مورد توجه و تقابل عالمان و صاحبنظران شیعی قرار گرقته است که به عنوان نمونه، این امر در آثار عالمانی چون شیخ صدوق،۵ شیخ مفید۶ و علامه مجلسی۷ نمود بارزی دارد.
1. مفهومشناسی واژگان
در ابتدا به مفهوم شناسی واژگان اساسی این پژوهش پرداخته خواهد شد:
1- 1. خداانگاری
مراد نگارنده از خداانگاری، مسأله نسبت دادن الوهیت به امامان علیهم السلام است. «الوهیت» در لغت از ریشه «اله» است که در معنای فعلی بیانگر عبادت۸ و در معنای مصدری به معنای معبود۹ است و مفاهیمی چون تحیر و محجوب ماندن از دیدهها را نیز به همراه خود دارد.۱۰ از نظر اصطلاحی نیز الوهیت، واژهای عرفانی و اسم مرتبه الهی است۱۱ و عبارت از واجب الوجودی خواهد بود که به طور ذاتی، قدیم۱۲ و معبود بوده و بتواند خالق و رازقِ عبادتكننده خود و مسلط و مقتدر بر او باشد.۱۳
1.. الإفصاح فی الإمامة، ص۲۷- ۳۵.
2.. الأضواء علی عقائد الشیعة الإمامیة، ص۳۶۲- ۳۶۴.
3.. الإمامة، ص۵۴۱.
4.. الإمامة فی أهم الكتب الكلامیة و عقیدة الشیعة الإمامیة، ص۵۷- ۶۰.
5.. الاعتقادات، ص۹۷ - ۱۰۱.
6.. تصحیح اعتقادات الإمامیه، ص۱۳۱- ۱۳۶.
7.. بحار الانوار، ج۲۵، ص۲۶۱ - ۳۲۷.
8.. کتاب العین، ج۴، ص۹۰.
9.. مفردات الفاظ القرآن، ص۸۲.
10.. موسوعة كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج۱، ص۲۵۷.
11.. فرهنگ معارف اسلامی، ج۱، ص۲۸۲.
12.. شرح المصطلحات الكلامیه، ص۳۵.
13.. عقاید اسلام در قرآن كریم، ج۱، ص۳۹.