جايگاه عقل درانديشه ملامحمّدامين استرآبادي... - صفحه 195

وتلک الأحاديث الشريفة مع تواترها معني صريحة في أنّ إستنباط الأحکام النظرية عن کتاب الله ومن السنّة النبوية شغلهم عليهم السلام لا شغل الرعية معلّلا بأنّه صلي الله عليه و آله بأمر الله تعالي خصّ أمير المؤمنين و اولاده الطاهرين عليهم السلام بتعليم ناسخ القرآن و منسوخه و بتعليم ما هو المراد منه و بتعليم أنّ أية آية من القرآن باقية علي ظاهرها و أية آية لم تبق منه علي ظاهرها و بأن کثيرا من ذالک مخفي عندهم عليهم السلام... (همان، ص 354 ـ 355).
اين سخن استرآبادي بدين معناست که هر گونه تفسيري که خارج از چارچوب روايات ائمّه معصومين عليهم السلام براي آيات ارائه شود تفسير به رأي خوانده مي‌شود و او به هيچ عنوان تفسير قرآن را براي غير معصوم عليهم السلام جايز نمي‌داند و دامنه تعريف تفسير به رأي را بسيار گسترده در نظر مي‌گيرد.
بنا بر آنچه که در بالا بيان شد، دو سؤال اساسي مطرح مي‌شود. يکي اين که ديدگاه استرآبادي در باب عدم حجّيت ظواهر قرآن و استنباط از آن، چگونه آياتي را توجيه مي‌کند که در آن امر به تدبّر قرآن شده است؟ و ديگر اين که با توجّه به تعصّب شديد روايي که از مولا محمّد امين استرآبادي سراغ داريم، وي روايات عرضه به قرآن را چگونه توضيح مي‌دهد؟
در پاسخ به سؤال اول، استرآبادي اعتقادي به عام بودن خطاب آياتي که در آن‌ها امر به تدبّر در قرآن شده است، ندارد و مخاطب اين آيات را تنها اصحاب عصمت عليهم السلام مي‌داند و مي‌گويد:
إن أحاديثهم عليهم السلام صريحة في أنّ مراده تعالي من قوله «لعلمه الذين يستنبطونه منهم» و من نظايره أهل الذکر عليهم السلام خاصّة لا صاحب الملکة من الرعية (همان، ص 355).
در ادامه همين مطلب، استرآبادي در توضيح سخن ابن عباس که تفسير را به چهار دسته تقسيم کرده ۱ ناگزير مي‌شود بپذيرد که استنباط برخي احکام و مسايل ضروري دين هم‌چون توحيد و وجوب نماز و روزه از ظاهر آيات قرآن براي همه واجب است و نيز اعتراف مي‌کند که اهل لغت نيز مي‌توانند تا حدودي درکي از آيات قرآن داشته باشند امّا او منظور از علما را در سخن ابن عباس، علماء آل محمد صلي الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام مي‌داند که استنباط مسائل نظري تنها از آنان بر مي‌آيد نه انسان‌هاي عادي. او در اين باره مي‌گويد:
و أمّا کلام إبن عباس فمعناه واضح لا غبار عليه و هو أنّ معاني القرآن بعضها من ضروريات الدين يعرفه المسلمون کوجوب الصلاة و الزکات و الحجّ إمّا من القرآن أو من غيره و بعضها من ضروريات اللّغة يعرفها کل عارف بها و بعضها من النظريات لا يعلمها إلّا العلماء و أقول:

1.«قسم وجوه التفسير علي أربعة أقسام: تفسير لا يعذّر أحد بجهالته و تفسير تعرفه العرب بکلامهم و تفسير تعرفه العلماء و تفسير لا يعلمه إلا الله تعالي، فأمّا الذي لا يعذّر أحد بجهالته فهو ما يلزم الکافة من شرايع التي في القرآن و جمل دلايل التوحيد و أما الذي تعرفه العرب بلسانها فهو حقايق اللغة و موضوع کلامهم و أما الذي تعلمه العلماء فهو تأويل المتشابه و فروع الأحکام و أما الذي لا يعلمه الّا الله عزّ وجلّ فهو مايجري مجري الغيوب و قيام الساعة» همان، ص ۳۵۳.

صفحه از 200