دستهبندی کرد:
1. مقداری از متون آن اصلی است؛
2. قسمتی از مطالب اصیل آن از بین رفته است؛
3. مقداری از متون غیر الهی به آن اضافه شده است؛
4. در کلیت آن تغییر و تبدلات رخ داده است.
الف) متون اصلی
همین که در قرآن از اهل کتاب خواسته شده تا به آن چه در انجیل آمده، پای بند باشند،۱ نشان از این دارد که برخی از متون انجیل دارای اصالت است.
و نیز در جایی که بشارت پیامبر _ صلی الله علیه و آله _ از موارد موجود در تورات وانجیل آن زمان شمرده میشود:
«الَّذینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی الْأُمِّی الَّذی یجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ».۲
در سوره فتح مثلی را از انجیل نقل میکند:
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً یبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سیماهُمْ فی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ یعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیغیظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً»؛
محمد _ صلی الله علیه و آله _ فرستاده خداست و کسانی که با او هستند، بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهرباناند. [همواره] آنها را در رکوع و سجود میبینی که فضل و خشنودی خدا را میجویند. نشانه آنها اثر سجدهای است که در چهرههایشان است. این وصف ایشان در تورات است، و وصف آنها در انجیل چون کشتهای است که جوانه بزند و آن [جوانه] محکم شود تا به تدریج قوت گیرد و بر ساقههای خود بایستد که کشاورزان را به شگفت آورد، [مؤمنان
1.. سوره مائده، آیه ۴۷: «وَ لْیحْکُمْ أَهْلُ الْإِنْجیلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فیهِ وَ مَنْ لَمْ یحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ و باید اهل انجیل مطابق آنچه خدا در آن نازل کرده، حکم کنند و هر که مطابق آیات الهی حکم نکند، آنها قطعاً از اطاعت خدا بیرون رفتهاند».
2.. سوره اعراف، آیه ۱۵۷: «همان کسانی که از این رسول، پیامبر درس ناخوانده پیروى میکنند که [وصف] او را نزد خویش در تورات و انجیل مکتوب مییابند».